Wednesday, May 28, 2008

!!! آآآآآه يــــــا فلوووووسى

روحت من يومين علشان اجدد الرخصه بتاعت العربيه وإذ فجأتن الاقى ان كل شرايح الضرايب اللى على السنوات زادت كلها تخيلوا كام ؟! بنسبة 280% آه وربنا لما انا لغاية دلوقتى جايلى حالة اغماء وغيظ وازبهلال ومش عارفه امتى ولا ازاى ولا فين تم الموافقه على موضوع زيادة الضرايب على المركبات وليه بالسرعه دى واشمعنى يعنى القوانين دى بالذات بيتم الموافقه عليها فى نفس وقت عرضها على مجلس الشعب ودون سابق انذار للشعب وعلى اساس ايه تزيد كل المبالغ الفاحشه دى والشرايح دى اتعملت على اى اساس وفى اى شرع وقانون يا عالم فهمونى لحسن انا خلاص قربت انكش شعرى واجرى ورا عربية الزباله فى الشارع يتم وضع الضرايب دى هو يعنى علشان وزير الماليه الله يكرمه قادر يا كريم زى ما كرم كيندى عايز يتسجل فى الموسوعه انه اكتر وزير تم فى عهده زيادة العلاوه الى 30% وانه انجاز قعد يعصر مخاميخ عقله علشان يحل المعضله دى ويحصلها من دم الغلابه ماكناش عايزين ام العلاوه دى اللى حصلوها مننا اضعاف مضاعفه بالسرقه عينى عينك كده الحراميه تخيلوا احنا قبضنا العلاوه النهارده عارفين يا حضرات اخدنا اكبر لمؤاخذه خازوق فى حياتنا بتتراوح بين درجات الدرجه الثالثه من 40 – 50 والدرجه الثانيه من 50 – 65 جـــنيه والدرجـــه الاولى والمديرين وكـــبيرين
الاخصائيين 120 جنيه اقسم بالله الكلام دا اتقبض ادامى النهارده الصبح يعنى احنا اتحصل مننا اكتر من العلاوه والعجز اللى فى الميزانيه والباقى طبعا راح فى جيوب اسيادنا اصحاب المعالى والمشروعات الاستثماريه والقرى السياحيه اللى اعفوا جميعاً من الضرايب علشان العائد التنموى والاقتصادى اللى بيحققوه لمصر يا أخى(تيييت) انا مؤدبه مش هفقد اعصابى يعنى يعفوا الحيتان من الضرايب واحنا يفرضوا علينا ضرايب على العقارات انشاء الله لنا تكمله بس اما يجيلى المنشور علشان اشرككم معايا فى الكوارث والنهيبه اللى بتتنهب لآخر جنيه فى جيوبنا احنا الموظفين والمواطنين الغلابه بدأت بزيادة البنزين والسولار والضرائب والشهر الجاى الكهرباء والمياه هتزيد الشرايح بتاعتهم هى كمان يعنى لعبوها صح ولاد الهرمه واحنا اتكلنا على قفانا زى كل مره مش عايزين ام الزياده دى الله يخرب بيوتكم بس رجعوا كل حاجه زى ما كانت .... وفى الختام احب انكد عليكم بحاجه حصرياً كده على مدونتى المنشور اللى جالى النهارده بشرايح الضريبه على المركبات الملاكى علشان اللى عايز يرخص ما يروحش يا اما هيتنهب زى حلاتى ويقعد يصوت آآآآآه يا فلوسى يخرب بيت ام الحكومه، على فكره الكلام دا اطبق من يوم الخميس اللى فات والحدق اللى يقول الحمد لله انا نفدت المره دى وجددت، اقوله لا يا باشا لما تروح تجدد المره الجايه هيحصلوا منك اللى فات بأثر رجعى من يوم 5 مايو ايوه !!! ايوه هى كده فرده واذا كان عاجبك روح اشتكى يعنى هنجيبك هنجيبك


والضريبه كالاتى السعه اقل من 1000 سى سى السنه 143 والسنتين 276 والثلاث سنوات 409
وال1000 سى سى السنه 144 ج والسنتين 278ج ،و411 ج الثلاث سنوات
ومن 1001 حتى 1.30،/ 146 ج فى السنه ، و282 ج فى السنتين، و418 ج فى الثلاث سنوات
، ومن1030 حتى 1.300السنه 173 ج والسنتين 336 ج والثلاثه 499ج، /ومن 1.301
حتى 1.600 السنه 217 ج والسنتين 424 ج والثلاثه 631 ج ، /ومن 1.601
حتى 1.629 السنه 237 ج ، والسـنتين 464 ج والثـلاثه 691 ج، / ومـن 2031
حـتى 2.500 السنه 1102 والسنتين 2194 ج والثلاثه 3286 ج
ومن 2501 فيما اكثر السنه 1132 ، والسنتين 2254 ، والثلاثه 3376
================================
نيجى للموديل سنه 2008 ترخيص سنه 1152 ج، وسنتين 2244 ج وثلاث سـنوات 3236 ج
موديل 2007 تصريح سـنه 1102ج وســنتين 2144 وثلاثه 3096
وموديل 2006،ترخيص سنه 1002 ج،وسنتين 1944ج،وثلاثه2836 ج
/وموديل2005 ترخيص سنه 952ج وسنتين 1844 ج وثلاثه 2696
وموديل 2004 ترخيص سنه 902ج وسنتين 1744ج،وثلاثه 2536
وموديل 2003 سنه 852ج وسنتين 1644 ج وثلاثه 2386ج
وموديل 2002 ترخيص سنه 802ج وسنتين 1544 ج،وثلاثه 2246ج
وموديل 2001، تـرخيص سنه 752ج وسنتين 1444ج،وثلاثه 2086ج
وموديل 2000 ترخيص سنه 702 ج ،وسنتين1344 ج،وثلاثه1936ج
وموديل 1999 تصريح سنه 652ج،وسنتين 1244ج،وثلاثه1786ج
موديل 1998 تصريح سنه 602ج،سنتين 1144ج،ثلاثه 1636ج
موديل 1997 تصريح سنه 552ج،سنتين1044ج،ثلاثه1486ج
موديل 1996 تصريح سنه 502ج،سنتين944ج،وثلاثه 1336ج
موديل 1995ترخيص سنه 451ج،وسنتين 844ج وثلاثه1186ج
موديل 1994 تصريح سنه 402ج،وسنتين744ج وثلاثه1036ج
موديل 1993تصريح سنه 352ج ،وسنتين644ج،وثلاثه936ج
موديل 1992 تصريح سنه 302ج،وسنتين 594ج وثلاثه 806ج
ومعلشى بقى ماقدرتش انقلها الا كده يا ريت تعرفوا تقروها وكل علاوه وانتم طيبين وبالمناسبه دى بهديكم كلكم اغنية على علاوه يـــاللى ضرب الزومبايه يــــاللى

Friday, May 23, 2008

الشيخ الغزالى وحقوق المرأه

يعتبر الشيخ محمد الغزالى من أجرأ من تناول أحوال المرأة بالتنظير والتحليل، وتميزت رؤيته التجديدية بالموضوعية والمبادرة في الطرح والتناول، فقد مثلت المرأة في فكر الغزالي قاسمًا مشتركًا في مؤلفاته الغزيرة ومعاركة الفكرية التي خاضها لتصحيح الأوضاع الفاسدة. أن منهجه في دفاعاته يستند إلى القرآن الكريم والسنة النبوية الصحيحة إلى جانب اجتهاداته الخاصة بحكم الإيقاع السريع، ويخاطب المرأة المسلمة حيث وجدت فوق هذه المعمورة لا من موقع إقليمي وعربي، موضحًا أن مصاب الإسلام في المتحدثين عنه لا في الأحاديث نفسها، ففي قضايا المرأة أحاديث موضوعة صححها الغرض وأحاديث صحيحة حرفت عن موضوعها، وكان محاربًا على جبهتين الإفراط والتفريط، ويتضح ذلك من مقولته “إننا لا نريد أن ننقل المرأة من عصر الحريم إلى عصر الحرام”، وتناول قضايا المرأة على اختلاف جوانبها؛ إذ كان يرى أن تقهقر الأمة الإسلامية في العصور الأخيرة يعود إلى العجز الشائن في فهم موقف الإسلام الصحيح عن المرأة. ومن الصدف الغريبه أن يتواكب الاحتفال باليوم العالمي للمرأة (8 مارس) مع ذكرى رحيل الشيخ محمد الغزالي (9 مارس 1996)، ولعل المفارقة هي دلالات هذا التقارب الزمني، ففي الوقت الذي يشهد اليوم العالمي للمرأة مطالبات من الفاعلين في مجال العمل النسوي بحقوق المرأة، تكون ذكرى رحيل هذا الداعيه الكريم كما ذكرت الكاتبة والباحثة العراقية "سهيلة الحسيني" كتاباً بعنوان "المرأة في منهج الإمام الشيخ الغزالي" تتناول من خلاله منهج الشيخ الغزالي للدفاع عن حقوق المرأة من خلال منظور إسلامي بحت.

وناقش الغزالي العديد من الأمور المتعلقة بالمرأة منها الحجاب فأوصى أن تبتكر أزياء للنساء تجمع بين الفضيلة والجمال وتمنع التبرج والسفور ، وقال لنجعل المرأة سفيرة تنقل الإسلام في صورة الاحتشام المعقول إلى الغربيات لا مظهرا منفرا تستخدمه غير المسلمات سلاحا لصد بنات جنسها عن الإسلام. وأكد أن الإسلام أباح كشف الوجه .
وخاض شيخنا معركة النقاب؛ لأنها معركة شديدة الاحتدام وصلت مغالاة البعض في آرائهم الخاصة بالتحريم إلى ردهم لأقوال العلماء الثقات فتتبع شيخنا هذه الفتاوى، وأثبت أن الإسلام أباح كشف الوجه مستدلاً بوجوب كشفه في الحج والصلوات كلها، ومستدلاً أيضًا بأن النبي صلى الله عليه وسلم رأى الوجوه ظاهرة في المواسم والمساجد والأسواق، فما روي عنه قط أنه أمر بتغطيتها، وحديث المرأة التي أفهمها النبي صلى الله عليه وسلم أن أكثر ما يدخل النساء النار كفران العشير قال الراوي في وصفها إنها سفحاء الخدين أي حمراء الوجه مشوبة بسمرة، فهل عرف ذلك وهي تخفي عينًا وتبدي أخرى؟ أم أكانت سافرة دون اعتراض، وكذلك الأمر بغض البصر، فالغض يكون عند مطالعة الوجوه بداهة.
صوت المرأة : أشار الغزالي إلى أن مكانة المرأة أجل وأسمي من أن يحجر على صوتها، الصوت الذي طالما ارتفع بالحق فسمعه الصحابة والتابعون، كما أن كتب التاريخ تحفل مزهوة بواعظات وراويات وفقيهات أخذ عنهن الصفوة من العلماء والأئمة فقد أخذ نصف الدين عن الحميراء الصديقة بنت الصديق وبتوصية من الرسول صلى الله على وسلم، كانت تتحدث فتسمع الصحابة الأجلاء ولم تكن تحسن الكتابة ، ويقول عز وجل لأمهات المؤمنين : "فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض"، فلا يصمتن لأن صوت المرأة عورة، ولكن "وقلن قولاً معروفًا"، أي ليكن الكلام طبيعيًّا ليس به نغمة مثيرة، ولا به لحن مريب، وعندما جاءت المجادِلة تشرح لرسول الله صلى الله عليه وسلم قضيتها وتراجعه في الحكم لم يقل لها اسكتي إن صوتك عورة، فتلك صورة أخرى من الظلم الاجتماعي ما أنزل الله بها من سلطان.
ويرى أن صوت المرأة والرجل عورة إذا صاحبته نغمة يفهم منها الازورار عن الخلق الإسلامي فلا يوجد بين رجال الفقه من قال إن صوت المرأة عورة.. إنها إشاعة وكذبة.
المرأة والعلم : وكان الغزالي دائما يفتخر بطلاب العلم من النساء واللآتي يتفوقن في مجالات العلوم الدينية والأدبية والعلمية ، وكان يرى في دفاعه عن حقها المشروع في أخذ العلم جزءاً من تحقيق الرسالة الإسلامية .ولم يشأ للمرأة المسلمة التخلف ، كما رفض إخضاع وجهات النظر الخاصة لما يتعارض مع أحكام الشريعة فهو لا يرى استنادًا إلى أقوال بعض الأئمة مانعًا من توليها الرئاسة والوزارة والسفارة والقضاء حاشا الخلافة العامة.
الاختلاط : أكد الغزالي أن الإسلام لم يحرم الاختلاط على عصر النبوة وهو في أزكى وأطهر وأندى العصور الإسلامية ، إلا أن هذا الاختلاط كان محكومًا بأسيجة من العفة والفضيلة فالمسجد والشارع وأرجاء المجتمع يوجد فيها الجنسان تحكمهما الآداب كعدم التبرج والإثارة، وغض البصر، والتزام العفة، وانشغال كل مسلم ومسلمة بالأغراض المشروعة التي خرج من أجلها.
المسجد : يرفض الغزالي رأي بعض الفقهاء بأفضلية صلاة المرأة فى بيتها مستنداً إلى قول النبي صلي الله عليه وسلم "لا تمنعوا إماء الله مساجد الله" ، وأشار إلى أنه لو كان الأمر كذلك فلم أشرف الرسول صلى الله عليه وسلم على تنظيم صفوفهن في مسجده؟ ولم جعل لهن بابًا خاصًّا بهن؟ ولم ذهب إليهن فعلمهن وحدثهن عن الصدقة؟ ولم يحذر البعض من القرب إلى صفوفهن؟.
التربية : أوضح الغزالي أن المرأة تقف على باب المساواة مع الرجل ،ويرفض ظلم الفتاة في العقوبة دون أخيها بعيدًا عن أحكام الشريعة الإسلامية فقد يعلم الرجل أن ابنه زنى فلا يتغير شيء من أسارير وجهه فإذا اتهمت ابنته بذلك قتلها فورًا، وقد يقوم البيت على الربا والفسق والكذب وترك الصلاة والصيام والزكاة ولا يرون في ذلك مشينًا، لكن تدلي المرأة إلى موطن شبهة هو الجريمة النكراء التي لا تغسل إلا بسفك الدماء.

وأكد الشيخ على أن المرأة مطالبة بنشر تعاليم الدين والدعوة إليه وتحبيبه من أصحاب الديانات الكبرى، ولها الأجر من الله عز وجل “لا أضيع عمل عامل منكم من ذكراو أنثى بعضكم من بعض”.
وقد تحدث عن داعيات حفل تراثنا الإسلامي بترجمات ثرية تدور حولهن حتى في العصور المظلمة التي تقهقر فيها وضع المرأة كانت هناك داعيات وواعظات منهن أم شريك الصحابية القرشية، وهي أول ما يسمى بلغة العصر “وكالة أنباء”، فقد كانت تدخل البيوت وتعرض على النساء الدعوة إلى الله ولطالما عذبت بسجنها، وأم سلمة وقصة مهرها الشهير خدمة للدعوة من أبي طلحة.


هذا هو الشيخ محمد الغزالي أحد المفكرين الذين عرفوا بدفاعهم عن حقوق المرأة وحاولوا إعادة حقها المسلوب، و أنه تميز عنهم بكونه أجرأ من دافع عن حقوقها الإسلامية وأشدهم تعاطفًا أمام قهرها وانكسارها الاجتماعي واستمرارًا لمتابعة قضيتها وحتى آخر يوم من حياته، لقد نظر إليها على أنها قضية دينية لا قضية رجل وامرأة. رحم الله شيخنا الجليل وادخله فسيح جناته . قالوا عنه انه نصير المرأه ، وانه فقيه الدعاه وشيخ المفكرين ، وانه من الرجال الذين حرروا المرأه من قيود ابى جهل ، طبيب الامه ، ومسك الختام ، امير الدعوه الاسلاميه ، ابن الاسلام، و أطلق الإمام حسن البنا على الشيخ الغزالي لقب ” أديب الدعوة ”.



المصادر:- موقع فضيلة الشيخ محمد الغزالى على شبكة الانترنت
- اسلام اون لاين

Wednesday, May 7, 2008

أغضب أغضب أغضب

إغضب - اغضب - اغضب

إغضب*اغضب فإن الله لم يخلق شعوباً تستكين
اغضب فإن الأرض تـُحنى رأسها للغاضبين
اغضب ستلقىَ الأرض بركاناً ويغدو صوتك الدامي نشيد المُتعبين
*اغضب
فالأرض تحزن حين ترتجف النسورويحتويها الخوف والحزن الدفين
الأرض تحزن حين يسترخى الرجال
مع النهاية .. عاجزين
*اغضب
فإن العار يسكـُنـُناويسرق من عيون الناس .. لون الفرح
يقتـُل في جوانحنا الحنين
ارفض زمان العهر
والمجد المدنس تحت أقدام الطغاة المعتدين
اغضب
فإنك إن ركعت اليوم
سوف تظل تركع بعد آلاف السنين
اغضب
فإن الناس حولك نائمون
وكاذبون
وعاهرون
ومنتشون بسكرة العجز المهين
اغضب
إذا صليت .. أو عانقت كعبتك الشريفة .. مثل كُل المؤمنين
اغضب
فإن الله لا يرضى الهوان لأمةٍكانت - وربُ الناسِ- خير العالمين
فالله لم يخلق شعوباً تستكين
*اغضب
إذا لاحت أمامك
صورة الكهان يبتسمون
والدنيا خرابٌ والمدى وطنٌ حزين
ابصـُق على الشاشات
إن لاحت أمامك صورة المُتـنطعين
اغضب
إذا لملمت وجهك بين أشلاء الشظاياوانتزعت الحلم كي يبقى على وجه الرجال الصامدين
اغضب
إذا ارتعدت عيونك
والدماء السود تجرى في مآقي الجائعين
*
إذا لاحت أمامك أمة مقهورة خرجت من التاريخ
باعت كل شئٍ
كل أرضٍ
كل عِرضٍ
كل دين
*
ولا تترُك رُفاتك جيفةً سوداء كفنها عويل مُودعِـين
اجعل من الجسد النحيل قذيفة ترتج أركان الضلال
ويُـشرق الحق المبين
اغضب
ولا تُسمع احد
*
فإنك إن تركت الأرض عارية
يُـضاجعها المقامر .. والمخنث .. والعميل
سترى زمان العُـهر يغتصب الصغار ويـُـفسد الأجيال
جيلا ً.. بعد جيل
وترى النهاية أمة . مغلوبة . مابين ليل البطش . والقهر الطويل
أبصق على وجه الرجال فقد تراخى عزمُهم
واستبدلوا عز الشعوب بوصمة العجز الذليل
كيف استباح الشرُ أرضك ؟
واستباح العُهر عرضك ؟
واستباح الذئبُ قبرك ؟
واستباحك فى الورى
ظلمُ الطـُغاةِ الطامعين ؟؟؟
*
اغضب
إذا شاهدت كـُهَّان العروبة كل محتال تـَخـفـَّى في نفق
ورأيت عاصمة الرشيد رماد ماضٍ يحترق
وتزاحم الكـُهَّان فى الشاشات تجمعهم سيوف من ورق
اغضب
كـَـكـُـلِّ السَّاخطين
اغضب
فإن مدائن الموتى تـَضجُّ الآن بالأحياء .. ماتوا
عندما سقطت خيول الحـُـلم وانسحقت أمام المعتدين
*
إذا لاحت أمامك صورة الأطفال في بغداد
ماتوا جائعين
فالأرض لا تنسى صهيل خيولها
حتى ولو غابت سنين
الأرض تـُـنكر كـُـلَّ فرع عاجز
تـُـلقيهِ في صمت تـُـكـفـِّـنـُـه الرياح بلا دموعٍ أو أنين
الأرض تكره كل قلبٍ جاحدٍ
وتحب عـُـشاق الحياة
وكل عزمٍ لا يلين
فالأرض تركع تحت أقدام الشهيد وتنحني
وتـُـقبِّـل الدم الجسور وقد تساقط كالندى
وتسابق الضوءان
ضوء القبر .. في ضوء الجبين
وغداً يكون لنا الخلاص
يكون نصر الله بـُشرى المؤمنين
*
اغضب
فإن جحافل الشر القديم تـُـطل من خلف السنين
اغضب
ولا تسمع سماسرة الشعوب وباعة الأوهام .. والمتآمركين
اغضب
فإن بداية الأشياء .. أولها الغضب
ونهاية الأشياء .. آخرها الغضب
والأرض أولى بالغضب
سافرت في كل العصوروما رأيت .. سوى العجب
شاهدت أقدار الشعوب سيوف عارٍ من خشب
ورأيت حربا بالكلام .. وبالأغاني .. والخـُطب
ورأيت من سرق الشعوب .. ومن تواطأ .. من نهب
ورأيت من باع الضمير .. ومن تآمر .. أو هرب
ورأيت كـُهانا بنوا أمجادهم بين العمالة والكذب
ورأيت من جعلوا الخيانة قـُدس أقداسِ العرب
ورأيت تيجان الصفيح تفوق تيجان الذهب
ورأيت نور محمد يخبو أمام أبى لهب
فاغضب فإن الأرض يـُحييها الغضب
اغضب
ولا تُسمع أحد
قالوا بأن الأرض شاخت .. أجدبت
منذ استراح العجز في أحشائها .. نامت ولم تُنجب ولد
قالوا بأن الله خاصمها
وأن رجالها خانوا الأمانة
واستباحوا كل عهد
الأرض تحمل .. فاتركوها الآن غاضبة
ففي أحشائها .. سُخط تجاوز كل حد
تـُخفى آساها عن عيون الناس تـُنكر عجزها
لا تأمنن لسخط بركان خمد لو أجهضوها ألف عامٍ
سوف يولد من ثراها كل يومٍ ألف غد
*اغضب
ولا تُسمع أحد
أ سمع أنين الأرض حين تضم في أحشائها عطر الجسد
أ سمع ضميرك حين يطويك الظلام .. وكل شئ في الجوانح قد همد
والنائمون على العروش فحيح طاغوت تجبّر .. واستبد
لم يبق غير الموت
إما أن تموت فداء أرضك
أو تـُباع لأي وغد
مت في ثراها
إن للأوطان سراً ليس يعرفه أحد
فــاروق جويدة

Monday, May 5, 2008

!!! هى سايبه فعلاً

قرأت خبر مش عارفه اصنفه ازاى بصراحه بس زود عندى حالة السخط والحزن على بلدى اللى بتتنهب حتى من الغريب ، الخبر دا مكتوب فى جريدة مصر الجديده دى جريده اسبوعيه حزبيه تتبع حزب يسمى بنفس الاسم
"الخبر بيقول ايه " تفاصيل القبض على التشكيل العصابى الدولى الذى سرق مليون جنيه من البنك المركزى
مر أكثر من خمسة اشهر على حادث سرقة المليون جنيه من البنك المركزى الا أن القضيه لم تكن قضية عادية خاصة وانها تمت فى وضح النهار ولم يستخدم الجناة فيها أى أسلحه ولم تشهد أى اشتباك مع افراد الأمن بل استطاع الجناة سرقة الأموال بمغافلة أفراد شركة الأمن والحراسة فى البنك والشركة التى تأمن نقل الأموال حيث خطط الجناة لإرتكاب الحادث على مدى شهر كامل بعد دخولهم مصر خلال شهر نوفمبر الماضى ونفذوا العملية خلال شهر ديسمبر حيث حملت أحداث الجريمة العديد من التفاصيل بدءاً من دخول الجناة للأراضى المصريه ومروراً بتخطيطهم للعملية وخطة الهروب التى اعدوها والتى نفذها أفراد التشكيل العصابى بإتقان وإستطاعوا أن يهربوا بالأموال فى المره الأولى وتعود أحداث القضية الى شهر ديسمبر الماضى رئيس مباحث عابدين بلاغاً من مشرف امن بشركة "أمانكو" للأمن والحراسه وموظفة بالبنك الأهلى الفرع الرئيسى يفيد بسرقة مبلغ مليون جنيه داخل أحدى حقائب نقل الأموال أثناء قيامهما بصرف مبلغ 130 مليون جنيه من البنك المركزى الى البنك الاهلى !! داخل عدد 104 حقائب حيث قامت موظفة البنك الاهلى بمعاونة بعض أفراد الامن بنقل مبلغ 80 مليون جنيه من إجمالى المبلغ ثم عادوا لإستكمال نقل المبلغ المتبقى وهو 50 مليون جنية والمعد داخل 54 حقيبة وعقب استلام موظفى البنك الحقائب ليتسلمها افراد الامن بشركة أمانكو ليتم وضعها داخل سيارة الأمن والحراسه شاهد افراد الامن فى البنك شخصاً أدلوا بأوصافه أثناء التحقيقات بأنه كان يحمل حقيبة مشابهة للحقائب الخاصة بنقل المبالغ الماليه وخرج من البنك الى الشارع ، وعند حصر الحقائب الموجوده داخل البنك تبين عدم وجود إحدى الحقائب وبداخلها مليون جنيه وتم تحرير محضر بالواقعه. وبمراجعة كاميرات المراقبه داخل البنك فى الفتره التى سبقت وقت وقوع الحادث وخلال فترة وقوع الحادث وتم الاشتباه فى بعض الاشخاص الذين تطابقت اوصافهم مع الاوصاف التى عرضها افراد الامن بالبنك. واشتبه ضباط المباحث المكلفين بكشف ملابسات الحادث فى شخصين يقفان امام بنك القاهره فرع عدلى يحملان حقيبة من القماش سوداء تشبه التى كانت بحوزة المتهمين المشتبه فيهم بسرقة المليون جنيه وبمحاولة استوقافهما فر احدهما هارباً وتم القبض على الاخر الذى يدعى " البرتو قيبول كستروفا " بيرو الجنسيه ويحمل جواز سفر عن نفس الدوله من امريكا الجنوبيه ومقيم بالاسكندريه ويتحدث الاسبانيه ودخل البلاد بتاريخ 30 مارس الماضى عبر ميناء القاهره الجوى وقادم من الاردن بغرض السياحه وبمناقشته قرر ان الشخص الذى بصحبته من ذات البلد ويدعى " بريمو" وانهما كانا فى سبيلهما لمعاينة مقر بنك القاهرة فرع عدلى للتخطيط والاستيلاء على مبالغ مالية منه بأسلوب المغافله كما اعترف بإرتكاب حادث البنك المركزى السابق بالإشتراك مع كل من اليكس رزنو بروتو 59 سنه بيرو الجنسيه وكارلوس جارديان نفس الجنسيه وهم رعايا دولتى اسبانيا وبيرو حيث قرر حضوره للقاهره مره سابقه خلال شهر نوفمبر عام 2007 وخلال هذه الفتره تعرف على باقى المتهمين حيث اتفقوا على الاستيلاء على بعض الاموال من البنك المركزى!! وتوجهوا اليه عدة مرات للمعاينة والتخطيط وتحديد الادواروكان دوره الرئيسى فى الحادث مشاغلة العاملين بشركة الامن واثناء نقل الاموال تمكن باقى المتهمين من الاستيلاء على الحقيبه وبداخلها المبلغ النقدى وفروا هاربين وفى مساء ذات اليوم تقابل باقى المتهمين بمطعم كنتاكى بميدان التحرير حيث تقاسموا المبلغ وحصل كل واحد من افراد التشكيل العصابى على 20 الف دولار من متحصلات الحادث وغادر البلاد فى اليوم التالى


============================================

يا نهار اسود شوفتوا والنبى التسيب والفوضى اللى البلد فيها يعنى هى المشرحه ناقصه قتله لما يجيلنا حراميه مستوردين احنا ملاحقين على اللى جوه ، وتلاقيها جت كده المره دى ومسكوهم بالصدفه ، وتلاقى الموضوع دا اتعمل كتييير قبل كده ومن كل البلاد والجنسيات يا قلبى لا تحزن هيلاقوا بلد سبهلله والنبى ولقطه زى دى فين !! اللى مجننى بقى ازاى عملوا كل دا و الجرنال بيقول كاميرات التصوير، وامانكوا، وافراد الامن ، وموظفة البنك كانوا سيادتهم فى الحمام ساعتها اكيد يعنى لما تم كل دا ، ولا دى نصبايه بالاشتراك مع ، وليهم نسبه برضوا .... تخيلوا لو تشكيل عصابى زى دا مصرى واتمسك فى اى بلد اجنبيه مثلاً طبعاً حكومتنا هتستندل فيها كالعاده وتقولهم اعملوا اللى انتوا عايزينوا فيهم احنا متبريين منهم ، او بلد عربى زى السعوديه مثلاً يالهوىىىىى طبعاً هيقطعوهم ويتاووهم فى الصحرا ولا من شاف ولا من درى . لكن علشان دول بيتبعوا امريكا الجنوبيه والحادث تم فى بلد سبهلله العظمى "مصر" مش بعيد ريسنا يشجعهم ويقولهم الفلوس دى هديه متواضعه من شعب مصر المعطاء تقديراً لعبقريتكم ان ماحدش قدر يكشفكم فى المرات السابقه ويبعتهم بلادهم معززين مكرمين علشان يعنى يتحاكموا هناك لانه ما يقدرشى يمد ايده عليهم ، وهى دى الديمقراطيه ما هى دى اصل عزبة ابوهم اللى أخرتها طمعت فينا حتى بيرو شوفتوا الهنا اللى احنا فيه ... بكره يسرقوا ابو الهول واحنا قاعدين !!! ولا الريس يخفض ال30% نظراً للحاله الصعبه للجناه وتخريم ميزانية الدوله نتبرع لسداد ديون بيرو يا وكستى