انها ظاهره تستحق الوقوف امامها والتصدى لها فلا يأخذكم بهم شفقة ولا رحمه ولا هواده 000 يطلقون على انفسهم مثليون ومثليات ومن يقول لهم انهم شواذ او زناه يغضبون غضباً شديداً ويدعون انهم ليسوا شواذ او زناه وان كلمة شواذ ليس لها اى دلاله او معنى على ما يشعرون به من رغبة كل منهما ببعض الكلمه تستفزهم بعنف فلماذا لانهم من يصنفون انفسهم بانهم اصحاب المشاعر الرقيقه والعاطفه الجياشه وان هذا هو حقهم فى الحياه ان يعشقوا من يريدوا ومن افكهم ايضا انهم يرفضون ان يطلق عليهم مرضى وان هذه هى فطرة الله التى فطرهم عليها وليس لهم من الامر شيئاً فهل هذا كلام يعقل واذا كانوا كذلك فلما كل هذه المدونات وقولهم افكاً ان ما ندعيه نحن هو الباطل وعدم تحريمهم او تجريمهم ما يفعلونه ان يقيموا علاقات جنسيه مثليه بعضهم من بعض وبلغ بهم الفسوق والفجور لدرجه بلغت مداها بأنهم ينشرون الفاحشه هذه على مدوناتهم التى تتزايد يوما بعد يوم وانتشرت بشكل مقلق وملفت للنظر على شبكة الانترنت ومما يدعوا للدهشه ايضا انك لا تستطيع ان تحدد لهم ملة ولا جنسيه ولا هويه وهم ينسبون انفسهم الى الاسلام والاسلام والمسلمين منهم براء فكيف ذلك ان يكونوا هولاء مسلمين وهم متمسكين بأراءهم بشكل يجعلك تتعجب وكيف يكونوا مسلمين ويحرفون كلام الله ويدسون افكارهم الشاذه فى عقول الفتايات والشبان ومن اين جاءت لهم تلك الجراه ومن هم الذين يدعموهم ويشجعوهم لدرجة " التبجح" التى وصلوا اليها كى ينشروا افكارهم الملوثه ومخططاتهم اللعينه الملوثه على مجتمع الشباب والكبار ايضاً ولماذا المجتمع غافل عن هؤلاء وما يتوارى داخل هذه الاقنعه التى تتملق للاسلام فمثلا واحد من هؤلاء الشواذ يريد ان ينشر قريبا ويعلن عن ديانه جديده هنا فى مصر تجمع بين الاسلام والمسيحيه واليهوديه اى ديانه هذه التى تأتى على ايدى هذا الفاسق الداعر انه مخطط لتشويه وتدمير هويتنا وملتنا كمسلمين وتحريف ديننا الحنيف ادخلوا على مدونة هذا الفاسق بعنوان يوميات شاب مثلى واقرأو القرآن المحرف الذى يدعوا اليه واقرأوا يومياته الحمراء التى يفتخر بها مع الرجال "حسبى الله هو نعم الوكيل" ولماذا القرآن وليس اى شىء اخر فهل ينقصنا الان ان يملىء بلادنا الشواذ الا يكفينا ما نحن فيه من فساد اجتماعى وادارى وعلى كل المستوايات فماذا تفعل اذا رأيت ابنتك او ابنك يسمتمعون لكلامهم المعسول ويقتنعون بهم ويمشون وراء من يروجون له وخصوصا ان لدينا جيل تنقصه المعرفه بدينه الى اقصى الحدود وهل نحن فى حاجه الى غضب من الله ان يدمرنا معهم ويأخذ بالصالح والطالح ولماذا مصر وحكوماتها واجهزة الامن فيها غافلين عن هؤلاء واين مباحث الانترنت الذين يغلقون مدونات المدونين الشرفاء ويطلبون حقوق الضعفاء يسجنونهم ويتركون هؤلاء الكفرة الفجره ووصلت بهم الدناءه والسفاله ان يقام هنا على ارض مصر الازهر واولياء الله الصالحين اول زواج مثلى فى الشرق بين رجلين يحملان الجنسيه الكويتيه وقد رفضت بلادهم الاعتراف وتوثيق هذا الزواج فجاؤا الى مصر ام الدنيا "مزبلة العرب" كى يقيموا حفل زفافهم فى اكبر فنادق مصر بالقرب من اضرحة اولياء الله الصالحين العالم العربى كله بجميع دياناته وحتى العالم الغربى يرفضون ويحرمون اللواط والسحاق ومصر تباركه وتدعوه يالها من ديمقراطيه ولماذا نحن نبيح الدعاره والزنا واللواط من اجل الفلوس اى شىء مقابل الماده ولا يهم ان عرش الرحمن يهتز من افعالهم الشاذه تلك لماذا مصر تستبيح ولم نقف جميعا نحن المدونون وقفة واحده بالتنديد ضد هؤلاء ومحارباتهم بكل الوسائل الممكنه ديننا يهان ووطننا يهان رسولنا الكريم محمد صلى الله عليه وسلم يقول" من رأى منكم منكراً فليغيره بيده وان لم يستطع فبلسانه وان لم يستطع فبقلبه وهذا اضعف الايمان" وهل يوجد اكثر من ذلك منكراً انهم وصلوا ان يطالبوا بزواجهم من بعض الا يثير هذا غضبكم الستم تغيرون على اسلامكم وقرآنكم ونبيكم !!! حاربوهم بالله عليكم واطلقوا من اليوم حمله ضدهم وشنوا حربكم على هؤلاء الذين يريدون تدنيس مقدساتنا وديننا الحنيف وتأملوا افعالهم ان ما يثير الدهشه ان من يدعوهم لان ينضموا اليهم لتشجيعهم ومساعدتهم لنشر افكارهم مواقع اليكترونيه يهوديه اسرائيلية الاصل يقولون انهم عرب فلسطينين يدعونهم الى ناديهم المنكر هذا ومن المؤسف انه يقام هنا ايضا داخل مصر حفلات لهؤلاء الشواذ يمارسون فيها افعالهم الشاذه وينشرون الفحشاء فى الارض هؤلاء حدهم عند الله ان يقتلوا او يصلبوا او ان ينفوا من الارض وهذا هو كلام الله وهذا الموقع يمكنك ان تتصفحه لترى صحة كلامى اسمه موقع القوس
واخر اسمه السوق
اترك ماقلته امانه بين يديكم دينكم امانه - اولادكم امانه - بلدكم امانه
والسلام عليكم ورحمة الله
30 comments:
انا معاكى فى الكلام الى انتى قلتيه بس ايه الاسباب ايه الى وصلهم لكده غلط مين هما مقتنعين انهن صح الافضل وده من راى انى احنا نتناقش معاهم نعرف الاسباب ممكن نقدم ليهم حلول
مدونه جميله على فكره
هاااااااااااااي
جيت ارد الزيارة اولا
وثانيا اهنيك على الموضوع الجرئ جدا دة
وانا عن نفسي بستغرب من حاجة واحد بس بخصوص الناس دي هي انهم مش معتقدين ان دة غلط او حرام او غير طبيعية بالعكس دول فيهم ناس" بيشكروا -ربنا-عشان هداهم لحب حياتهم"وانا
اقتبست الجملة دي من مدونة و احدة مثالية حقيقي دي حاجة غريب و لابد انها يتبصلها باهتمام أكبر
حقيقي مدونه هايلة و جريئة ربنا يوفقك
السلام عليكم و رحمة الله ، أعجبنى طريقة طرحك للموضوع و أعجبنى أيضا إتفاقك معى فى محاولة التصدى لهذه الموجة من الانحلال - باعتبار إن احنا ناقصين - و أنا أؤيدك فى كل ما تكتبين ، و بالمناسبة مدونتك ظريفة و موضوعات قوية
السلام عليكم
اولا احب اشكر كل الناس الجميله دى اللى شرفتنى بحضورها اولا وتعليقاتها ثانيا واقولهم كلمه كنا بنقولها
زمان " خطوه عزيزه " وبعد كده بقى نتكلم
رئيس جمهورية نفسى
انا معاك ان احنا نناقشهم وما اخبيش عليك انا قبل ما اكتب الموضوع دا دخلت كتير قوى على البلوجات بتاعت الناس دى وكنت بجيب لهم كلام الطب النفسى ما كانوش مقتنعين بى وكلام ربنا وتفسيره مش بيهتموا وبيطنشوا وجربت بالفعل بكل الوسائل بس كان من الواضح انهم مصممين على افكارهم وانهم صح فماكنش ادامى غير ان انا اواجهم بالقسوه دى يمكن يراجعوا روحهم
blu sky
شكرا جدا لردك الزياره كان نفسنا والله نعمل واجب معاكى لكن ملحوقه فى المره الجايه واشكرك على اهتمامك واشكرك كمان لتدعيمك موقفى ضدهم ومرحبا بيكى دائما صديقه عزيزه على المدونه
engwoody
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته صادفت يوما تعليقك الواضح الجرىء على احدى هذه المدونات فكنت من اكبر المشجعين لى ان اتحمس لاكتب فى هذا الموضوع وكان ظنى فى محله اننى سوف اجد من يدعم افكارى شكرا لمشاركتك اولا ومساندتك ثانيا واهلا بك دائما لنستفاد من خبرتكم ورأيكم السديد وشكرا
الاستاذه حنين،
لا أعرف حقيقة كيف يتوافق موضوعك مع حقوق الإنسان التي تدونين من أجلها؟ ألا تعرفين أنه من حقوق الإنسان ألا يتم التمييز بسبب اللون أوالدين أوالجنس، فأي حقوق إنسان تنادين بها ؟؟؟؟؟؟
انت تطالبين تقريبا بقتلهم شر قتله، وتدعين أن "حتى العالم الغربى يرفضون ويحرمون اللواط والسحاق"، ولا أعرف حقيقة من أين أتيت بهذه المعلومة؟ ولتذكري اسم بلد واحد غربي بنطبق عليه ما زعمتيه انت من تجريم؟؟؟؟؟
وهل معني فشلك في الحوار معهم أن تطالبي بمكافحتهم واضهادهم وتعقبهم، فإذا كنت تفعلين ذلك مع من اختلف معك او عنك في الجنس، فلماذا تلومين على النظم الديكتاتورية إن هي فعلت نفس الشيء مع من يختلف معها في الرأي؟؟؟؟
إنه ليس دفاعا عنهم، بل دفاعا عن حقوق الإنسان التي وقعت مصر نفسها على وثيقتها والتي ترفعين أنت لواء الدفاع عنها، والتدوين من أجلها.
تحياتي
ضياء
وهما مزعلينيك فى إيه انا مش فاهم يعنى
هو انتى ربنا هيحاسبك على تصرفاتك ولا تصرفاتهم هما
دى حاجة غريبة جدا
انا مش فاهم إيه مشكلتك
انا على فكرة لا شاذ ولا حاجة بس مؤمن بحرية الإنسان مادام مش بيضر حد تانى
وكل واحد حر فى اختياراته
انتى شفتى عمارة يعقوبيان ولا لأ ؟
كل بنى آدم ليه الحق انه يختار الطريق اللى عايز يمشى فيه مادام مش بيضر حد ومش بيجبر حد على حاجة
انتى فين مشكلتك انا مش قادر افهم !!!!!!!!!!!!!!!!!
الدكتور/ضياء النجار
اعرف تمام المعرفه ان ما اكتبه يتعارض تماما مع حقوق الانسان ولكن اذا كانت هذه الحقوق سوف تضر بى وبالمجتمع وبالقيم الدينيه فملعون ابو دى حقوق مصر فعلا وقعت على وثيقة حقوق الانسان ولكن بشروط وبرفض التوقيع على بعض الشروط ومن اولها حقوق المثلين وزواج المثلين وذلك لانه يتعارض مع معتقاداتنا وقيمنا وان الكثير من نشطاء حقوق الانسان والعاملين فى هذا المجال ترفض فكرة حقوق المثلين ولا تؤيدها حضرتك سألتنى ان ااتى باى بلد غربى يرفض ويحرم اللواط والسحاق فما بالك بامريكا نفسها اليس هى منبع حقوق الانسان والحريه والديمقراطيه اقرا على شبكة البى بى سى ان الرئيس بوش نفسه اعلن عن رغبته في إجراء تعديلات دستورية لحظر زواج المثليين جنسياً.
وجاء ذلك في أعقاب قرار اتخذه عمدة مدينة سان فرانسيسكو بإصدار وثائق زواج للراغبين في ذلك من الرجال والنساء المثليين جنسياً.
ويقول الرئيس الأمريكي إن دافعه هو الرغبة في حماية القيم الأسرية !!!! هذا عن بوش فهل سمعت سيدى عن قانون تعديل الحقوق المتساويه التى سنته امريكا للقضاء على فكرة زواج المثلين أن حظر زواج المثلين لا يعني التمييز بين الجنسين حيث أن الحظر يتم تطبيقه بالمساواة بين الرجال والنساء ولا يسبب عدم مساواة على أساس النوع حيث أنه غير مسموح سواء للرجال أو للنساء بالزواج من ذات النوع.
وهذا يعنى الرفض ولا ايه ومعنى اننى احاربهم ليس لاننى فشلت معهم بل لاكشف مخططهم امام العالم الذى سوف يؤدى الى هلاك هذه الامه سؤال اخير سيدى اذا جاءت اليك ابنتك او اختك او اخيك او ابنك وقال لك انه مثلى ومن اليوم قد ادافع عن حقوقى فهل فى تلك اللحظه تقول دا حقك ولازم تدافع عنه!!!!افتكر صعبه شويه
mirage
معقوله هما مش مزعلينك انت كمان يعنى لما يتقرا كلامهم وافكارهم ومعتقداتهم اللى عايزينك غصبن عنك تصدقها وتؤمن بيها مش ممكن ابدا ما تكونشى استفذتك ولا اثارت غيرتك على دينك ومجتمعك انه تنشر فيه الفاحشه وانت قاعد تتفرج وتقول وهما مزعلينك فى ايه مزعلنى ان مش عايزه افتح التليفزيون يوم الاقى حفل عرس بين راجل وراجل او مراه ومراه مش حتقرف مش حتشمئزوبعدين فيلم او قصة عمارة يعقوبيان انا شايفه انها بتدين الشذوذ اكتر ما هى بتدافع عنه وبعدين انت ما فيش عندك مشكله يا سيدى خلاص خليك قاعد تتفرج على يعقوبيان
الاستاذه حنين،
انت انسانة منظمة في ردودك ولا تهربين من الرد على نقاط بعينها، وليس في طابع اللف والدوران ولا أن تأخذك العزة بالأثم، ولذا آمل في حوار مثمر معك.
أولا: جيد أنك اعترفت بأن ما كتبتيه متعارض مع حقوق الإنسان، وأما ما يخص تحفظات مصر فكانت ألا تتعارض حقوق الإنسان مع الشريعة الإسلامية، ولم يكن الإعتراض على وجه الخصوص بشأن حقوق المثليين، وزواجهم. وأنا شخصيا لا أدعو للمثلية ولا لزواج المثليين ، ولكني ضد تجريمهم وملاحقاتهم وشن الحرب عليهم كما طلبت انت في تدوينتك.
ثانيا: لا أعلم هل انتبهت إلى أن ردك بخصوص أمريكا به أمران: أنك تتكلمين عن زواج المثلين وهو موضوع لا يرتبط في الولايات المتحدة بتجريم المثلية بل بعدم إضفاء صفة الأسرة على المتزوجين من المثليين، وهو أمر يرتبط في المقام الأول بإعانات الاسرة والتأمين الصحي للأسرة، والتوريث، ولا يرتبط بأي حال من الأحوال بتجريم المثلية، وهذا الأمر، أي عدم اعتبار الزواج المثلي، كالزواج الغيري، موجود أيضا في عدد من الدول الأوربية، أما تجريم أو تحريم المثلية فلا يوجد في أي بلد غربي ولا حتى في أمريكاوهي النقطة الرئيسة التي كنا نتحدث عنها، تجريم المثلية، وليس الرأي القانوني في الشكل الأسري للمتزوجين من المثليين.
الأمر الثاني أنك تعترفين ضمنيا بخطأ افتراضك، فمعنى أن الرئيس بوش نفسه أعلن عن رغبته في إجراء تعديلات دستورية لحظر زواج المثليين جنسيا، أي أنه حتى اللحظة الراهنة، لا يزال الأمر غير محظور، مع التأكيد ثانية من جانبي أنني لست من المنادين لا بالمثلية ولا بزواج المثليين.
ثالثا: قانون تعديل الحقوق المتساوية الذي سنته أمريكا يتعلق أساسا بالتمييز ضد المرأة، ولا يخص زواج المثليين في المقام الأول، ولكنه مع إقراره بأن الأسرة هي التي تتكون من رجل وأمرأة، إلا أنه لا يتعرض بأي كلمة للعلاقات المثلية، ولا يجرمها. وبالمناسبة، هذا القانون صدقت عليه إلى الآن 35 ولاية ، ومطلوب موافقة 38 ولاية ليأخذ الطابع الدستوري، كما أنه هناك ولايات لم تصدق عليه وبالتالي فهو لم يدخل بعد حيز التنفيذ في كل الولايات الأمريكية.
خامسا: استاذه حنين، مشكلة النقاش معى أنني لا اتأثر بالعبارات الرنانة التي لا تقول شيئا، فقد سألت نفسي، أمام أي عالم تريدين كشف المثليين، عبارة وقع رنينها في الأذن جميل، ولكنها لا تقول شيئا محددا. وفعلا أنا متشوق أنا أعرف منك الإجابة، أمام أي عالم تريدين كشف مخططهم، مرة أخرى كل شيء يتمحور حول نظرية المؤامرة!!!!0
سادسا: سأجيبك عن هذا السؤال الشخصي الذي طرحتيه: أنا شخصيا لا أتمنى مثل هذا الموقف، ولكن إن حدث فلن أسلك سلوك الإبادة والإرهاب ، بل سأحاول أن أتناقش معهم وأتحاور، وإن أصروا على موقفهم فهي حياتهم وهم مسئولون عنها أمام أنفسهم وأمام الله.
سابعا: ألمح من كلامك أنه هناك مخطط تآمري من جانب اسرائيل للقضاء على هويتنا الإسلامية عن طريق تشجيع المثلية، وهذا كلام ليس فقط بلا دليل، ولكنه أيضا عار عن الصحة، لسبب بسيط أن لا المثلية، ولا زواج المثليين مجرم أو محرم في اسرائيل، ولكان إذن على اسرائيل بالأولى ان تنقذ نفسها من هذا الخطر الداهم المتمثل في المثلية.
سؤال وحيد لم تجبيني عنه: "هل معني فشلك في الحوار معهم أن تطالبي بمكافحتهم واضهادهم وتعقبهم، فإذا كنت تفعلين ذلك مع من اختلف معك او عنك في الجنس، فهل تلومين النظم الديكتاتورية إن هي فعلت نفس الشيء مع من يختلف معها في الرأي؟؟؟؟"0
أخيرا: لست من المنادين بالمثلية ولا بداهة بالزواج المثلي، ولكني أرى أن كل الضجة المثارة بخصوص المثلية في غير محلها، وكأن كل مشاكلنا الأدهي والأمر من المثلية قد انتهت ولم يتبق سوى المثلية والمثليين هم من يفسدون جمال الصورة المشرقة لدينا!!!!0000
تحياتي
ضياء
الدكتور/ ضياء
ايه رأيك لو نتكلم من الناحيه الدينيه فمهما كانت ديانتك ساسرد عليك قول الفقهاء فى هذا الامر فيقول الشيخ القرضاوي: "هذه الرذيلة لم تُرَ قبل قوم لوط؛ فنرى القرآن يقول: "وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُمْ بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ الْعَالَمِينَ" (العنكبوت 28) فهم الذين ابتكروه؛ ولذلك ظلّت البشرية قرونًا -والله أعلم بها- لم يحدث فيها هذا الأمر. فهؤلاء هم الذين ابتكروا هذه الفاحشة، وقد جاء رسولهم ونهاهم عن هذا الأمر نهيًا شديدًا في غاية الغلظة، وانتهى أمرهم بتطهير الأرض من شرهم؛ حيث تعرضوا لعقوبتين: جعل الله عالي قريتهم سافلها من ناحية "وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِّن سِجِّيلٍ مَّنْضُودٍ * مُسَوَّمَةً عِنْدَ رَبِّكَ وَمَا هِيَ مِنَ الظَّالِمِينَ بِبَعِيدٍ" (هود 83).
فطبعا هذا سلوك مرفوض من الله
وهكذا عاقبهم الله -عز وجل- بهذه العقوبة، وطهَّر الأرض من شرهم.
وكل الرسالات السماوية أنكرت هذا الأمر وتحدثت عن قوم لوط.البابا شنودة يدين المثلية الجنسية
من غير مقبول فى المجتمع المصري بصفة عامة ممارسة الجنس خارج الإطار الشرعى الطبيعى أى الزواج بين الرجل والمرأة فما بال حينما يفاجأ المجتمع المصرى بحالات من اللواط والسحاق بين الذكور وبعضهم البعض والإناث .
أدان البابا شنودة الثالث بابا الأسكندرية وبطريرك الكرازة المرقسية المثلية الجنسية واعتبرها خطيئة منافية للعفاف وأضاف "إن الشواذ غير عفيفين، فهم يجاهرون بشذوذهم بل ويفخرون به علناً ويريدون حقوقاً من أجل ممارسة شذوذهم هذا".
وكان البابا قد تلقى تهديداً بالقتل خلال زيارته الأخيرة لأستراليا بسبب مواقفه المضادة للمثلية الجنسية .
ويقول الباب شنودة "إن الشواذ جنسياً مستعدون للإنقلاب ضد كل من لا يشاركهم آراءهم".
ويضيف بابا الأسكندرية "لا يوجد بين الشعب في الكنيسة القبطية أي عضو شاذ و إلا حرم من الكنيسة فوراً".
يتراوح عدد المسيحيين المصريين ما بين ستة إلى عشرة ملايين نسمة من تعداد مصر البالغ حوالي السبعين مليوناً. ومما هو جدير بالذكر أن الكنيسة الكاثوليكية الرومانية أيضاً تدين المثلية الجنسية بشدة.
وقد أعلن البابا شنودة في السابع من سبتمبر/أيلول الحالي إنه سيقود حملة عالمية مناهضة لـ"شرور" المثلية الجنسية
(اللواط والسحاق
والحضارة الغربية تريد أن تجعل هذا الأمر معتادًا، بل أكثر من ذلك أرادت أن تقننه وأن تجعله أمرًا قانونيًا وهذه هي المصيبة الكبرى. ولو اكتفى الرجال بالرجال، والنساء بالنساء؛ فإن العالم سينتهي بعد جيل واحد، فهذا ضد سريان الوجود وبقاء النوع".
،ان الله اعلم بمصالح خلقه، وهو أعلم بما يضرهم وما ينفعهم؛ فقد استخلفنا في هذه الدنيا واستخلفنا في أجسادنا، ونهانا عن فعل هذا الأمر المشين؛ فما لنا إلا السمع والطاعة افي تقرير مراقبة الإيدز لمراكز السيطرة والوقاية من الأمراض الأمريكية Centers for Disease Control and Prevention، والذي صدر في يونيو من عام 2000 فقد أعلن أن أغلبية حالات الإيدز بالولايات المتحدة تقع بين الرجال الذين يمارسون الشذوذ الجنسي مع الرجال.
فمن بين 745103 حالة إيدز بالولايات المتحدة الأمريكية يمثل الرجال الذين يمارسون الشذوذ الجنسي 348657 حالة، هذا بالمقارنة بـ 189242 حالة إيدز بسبب استخدام المخدرات المحقونة، ثم 47820 حالة بسبب ممارسة الشذوذ الجنسي بين الرجال،
3- الأمراض المعدية التي تنتقل عن طريق الممارسة الجنسية: في دراسة نشرت عام 1990 في مجلة أمراض القولون والمستقيم Diseases of the Colon and Rectum يقول الدكتور ستيفن وكسنر: إن 55% من الشواذ من الرجال الذين لديهم شكاوى من منطقة المستقيم والشرج مصابون بالسيلانgonorrhea ، كما أن 80% من مرضى الزهري syphilis من الشواذ جنسيا، هذا بالإضافة إلى إصابة 15% من الشواذ الذين لا يشتكون من وجود أعراض مرضية بالمندثرة chlamydia، كما أن ثلث الشواذ جنسيا مصابون بفيروس الهربس البسيط النشط herpes simplex virus في منطقة المستقيم والشرج.
وقد ذكرت دراسة أخرى أن الشواذ من الرجال مصابون بالسيلان في منطقة الحلق بنسبة 15.2%، بالمقارنة بإصابة 4.1% من أسوياء الرجال بالمرض نفسه.
4- سرطان الشرج: هناك عدة نظريات تعلل انتشار سرطان الشرج بين الشواذ جنسيا وبين الأسوياء الذين يمارسون الجنس عن طريق الشرج. إحداها بسبب استخدام بعض المزلّقات lubricants من أجل تسهيل تلك الممارسة. نظرية أخرى هي تقول بأن دخول الحيوانات المنوية والسائل المنوي إلى تلك المنطقة قد يكون سببا آخر للإصابة بسرطان الشرج. وآخر النظريات هي الإصابة بالسرطان تبعا للإصابة بالالتهاب بفيروس الورم الحليمي الإنساني human papillomavirus.
5- مرض كابوسي الخبيث Kaposi sarcoma، والذي يعتقد أن للمخدرات التي يستخدمها الشواذ جنسيا من أجل استرخاء عضلة الشرج والمعروفة بـ poppers علاقة بالإصابة بهذا المرض بين مصابي مرض الإيدز منهم.
6- سرطان الغدد الليمفاوية هودجكن.
7- خلل بالجهاز المناعي، وذلك قد يكون بسبب امتصاص المستقيم للسائل المنوي ليصل إلى الدورة الدموية، وهو ما يعتقد العلماء أنه يصيب الجهاز المناعي بالضعف.
8- مشاكل جراحية بمنطقة الشرج بسبب ممارسة الشذوذ: كالجروح الشرجية واحتباس جسم غريب داخل المستقيم، وتكوين أوعية دموية جديدة بالمنطقة وتليّف المستقيم فعلى رأيك ان اسرائيل والتوراه عامة هى التى لا تحرم او تجرم هذه الفحشاء الا يدعى هذا للدهشه انها تريد ان تجعلنا مثلها ان تجعل شبابنا مثل شبابهم وتبعت لنا كل هذه الامراض السابقة الذكر اما بالنسبه لسؤالك عن ان معى فشلى فى الحوار معاهم ادى ان انا اعلن الحرب عليهم انا ما فشلتش ولا حاجه مين قال كده لو حضرتك قريت كلامى كويس كنت عرفت اللى انا اقصده ان احنا ما نقفشى نتفرج لان اسلامنا نهانا عن السلبيه ونبينا امرنا ان من رأى منكم منكراً فاليغيره بيده وان لم يستطع فبلسانه وان لم يستطع فبقلبه وهذا اضعف الايمان قال بيده يعنى بالشده علشان نردع المفسدين ونبى الله لوط اخذهم بالقوه والايه السابقه تدل على ذلك وحضرتك بتقول انأن كل الضجة المثارة بخصوص المثلية في غير محلها، وكأن كل مشاكلنا الأدهي والأمر من المثلية قد انتهت ولم يتبق سوى المثلية والمثليين هم من يفسدون جمال الصورة المشرقة لدينا!!!!0دى وجهة نظرك وانا احترمها ولكنى ارى ان القضيه التى اناقشها معاك دلوقتى هى من اخطر واهم القضايا التى تنبىء بكارثه فعليه اما باقى مشكلاتنا احنا هضمينها ورضين بيها علشان عمرها ما حتكون عار علينا ولا تفقد احترامنا لانفسنا ولا تهين عقيدتنا ولا تشوه اجيالنا القادمه لذلك فهى جديره بالاهتمام00 .
العزيزة حنين،
احترم في أي حوار الهدوء وعدم التشنج، والذكاء في خلق نقاط الإنعطاف، كما يقال في لغة الأدب. عايزة تتحاشي الرد على نقاطي السابقة، حسنا، لا مشكلة، نتكلم عن الموضوع من جانب الدين، وكمان من جانب الطب.
أولا: أنا مسلم
ثانيا: أنا لست مع المثلية ولا زواج المثليين، وبالتالي نحن لسنا في خلاف.
ثالثا: معظم ما كتبتيه من وجهة النظر الدينية والطبية أمر لا شك فيه من منظوري ومنظورك، ولكن من منظور المثليين الأمر فيه قول آخر، لأنهم يقولون أن عقاب قوم لوط لم يكن لارتكابهم المثلية، بل لما أتوا به أفعال أخلاقية أخرى. وبالتالي هم يقولون أن تشبيههم بقوم لوط ليس صحيحا. وعلى العموم أنا أجهز بحثا عن علاقة الدين بالمثلية، وحين اكتماله سأنشره عندي في المدونة.
وأما من الناحية الطبية فهم يقولون إن الأمر مرتبط في المقام الأول بالرعاية الصحية.
رابعا: الافتراض الذي فرضتيه من انقراض الجنس البشري إذا انتشرت المثلية هو افتراض فاسد كما يقول علم المنطق، لأن به إفراط في المقدمات لا يستقيم مع الملاحظات التاريخية والحضارية. المثلية قديمة قدم الإنسان نفسه، وستظل موجوده، ولن ينقرض الجنس البشري بسببها، كما لم ينقرض في الماضي، وأنا شخصيا أرى أن المثلية ضد قانون الطبيعة الأول وهو أن الكون كله مبني على اتحاد جزئيات موجبة وسالبة، بل أن الشحنات المتشابهة تتنافر ولا يمكن ان يتكون عن طريقها نواة من الناحية الفيزيقية، ولهذا المثلية اسثناء لا يمكن أن تتحول إلى قاعدة، ولكن رأيي هذا يدعوني للتعامل مع المثلية بشكل هادئ جدا لأني أعرف أبعادها، وأنها ليست خطرا داهما كما يتوهم معظم الناس، وأن المثليين اناس قرروا أن يعيشوا حياتهم بهذ الشكل وعليهم أن يتحملوا نتائج هذا من الناحية الدينية والإجتماعية والصحية، لكن ملاحقة الأقليات هي أسوأ ما يمكن أن يحدث في أي حضارة لأنها تعيدنا لطبيعة الغاب، القوي يفرض سياسته على الأضعف، وهو عين ما تفعله أمريكا وننتقده فيها!!!!0
خامسا: اختلافنا في وسيلة التعامل، انت ترين الشدة والغلظة والتتبع والملاحقة وشن الحرب عليهم، وتستشهدين بحديث "من رأي منكم منكرا ..."، وأنا أقول لك أن الفقهاءاختلفوا في تفسير "من" هنا على من تعود، هل هي من الاشتمال أم من البعضية، ولكن الذي اتفق عليه العلماء أن المنوط بإقامة الحدود على أيه حال هم أولي الأمر وليس العامة. وعليه، فأنت لك كل الحق في الدفاع عن رأيك، ولهم هم أيضا كل الحق في الدفاع عن رأيهم، وفي كل الأحوال لا بد أن تكون نبرة الحوار هادئة، وتذكري أن موسي عليه السلام نصحه الله في خطابه لفرعون، وقد كان أكثر خطرا من المثلية لأنه ادعى عن نفسه الألوهية، أي نازع الله فيما تفرد به الله فقط، نصحه بالقول اللين، هي دي كانت نقطة الخلاف الأصلية، في طريقة التعامل مع المخالفين لنا في عقائدنا وأفكارنا.
سادسا: كتبت يا استاذه حنين الآتي واندهشت له شديد الاندهاش واحزنني أشد الحزن: "اما باقى مشكلاتنا احنا هضمينها ورضين بيها علشان عمرها ما حتكون عار علينا ولا تفقد احترامنا لانفسنا ولا تهين عقيدتنا ولا تشوه اجيالنا القادمه لذلك فهى جديره بالاهتمام"، هل ترين أن المحسوبية والفساد لا تمثل عارا عليك، هل ترين أن التعذيب وإهدار كرامة المواطن لا يمثل عارا عليك، هل ترين أن التطرف والغلو لا يمثل عارا عليك، هل ترين أن هتك عرض الصحفيات في ميدان عمومي لا يمثل عارا عليك، والأمثلة أكثر من أن تحصى، وترين أن كل هذه الأشياء متوافقة مع عقيدتك الدينية وتستطيعين تبرير سكوتك عنها للأجيال القادمة. لا أظن أن ما ذكرته أنا من أمثلة أقل خطورة من المثلية، وإذا كان رأيك غير ذلك فاسمحي أن أقول لك: هنيئا لك كفاحك المثلية، وهنيئا للأنظمة الديكتاتورية بمن يرون أن محاربة المثلية هي أهم القضايا قاطبة!!!0
سابعا: يتبقى أنك لم تجيبي بعد على أهم سؤال طرحته مرتين، وأطرحه للمرة الثالثة: هل بعد ما كتبتيه وخاصة الجملة الاخيرة، لك الحق في أن تلومي على النظم الديكتاتورية إن هي اضهدت ولاحقت وحاربت المختلفين معها سياسيا وفكريا. سيدتي إن الديمقراطية لا تتجزأ، والغاية لا تبرر الوسيلة أبدا، أبدا، أبدا.
تحياتي
ضياء
الاخ الفاضل / الدكتور ضياء
براحه علينا شويه يا دكتور انت الان من تشن الحرب على وبعدين ايه سر الاساماته فى الدفاع عن هؤلاء انا بدأت اشك !!!! انهم عينوك مدافع عن حقوق الشواذ وبعدين مين فينا اللى حواره بيتسم دلوقتى بالتشنج وعدم الهدوء انت من اول كتاباتك تشكك فى كل كلامى وانا لا اكتب من فراغ كل الكلام دا انا جايباه من مصادر موثوق منها وبعدين دا راى وانا ححاسب على افعالى يوم الدين وهو دا اعتقادى ودا لا يمكن يصنف على انه احترام للرأى الاخر واللى فى ناس كتير موافقينى عليها وبعدين انت ليه معتقد ان كلامك هو اللى صح اى وجهة نظر معرضه للصواب او للخطأ وبعدين انت شوفتنى اصدرت فتوى بشنقهم على باب زويله مثلا دا مجرد رأى فى بوست بناقش فيه الناس وبوضح ليهم بعد الامور الغايبه عنهم وليه تصدر احكام على ناس مسبقاً مين قال لك ان انا مش شايله هم البلد دى على اكتافى زى اى واحد بيحب بلده انا لسه مدونتى بتخطوا اول خطواتها ولو كنت قريت الكلمه الافتتاحيه فيها كنت عرفت ان انا انشاء الله حعرض على التوالى قضايا مهمه وخطيره وملفات اتقفلت وكلها بتتكلم عن مشاكل البلد دى واخيرا دى كلها وجهات نظر وان راى اللى عرضته فى مدونتى ولك ان تتفق معى او تختلف فهذا حقك ولكنى انا كمان من حقى ان اعرض قضيتى بمنتهى الامانه على كل الناس علهم يسمعون ويعتبرون
الأستاذه حنين،
بعيدا عن الكلام العاطفي الذي صدر
منك، والاتهامات التي بعضها يمكن أن يعاقب عليها القانون، فإنني لا زلت راغبا في مواصلة الحوار معك، لأنك على الأقل تتسمين بشجاعة الرد، حتى لو كان فيه تجاوز، ولأن انهاء الحوار الآن فيه مضيعة للوقت الذي استثمره كل منا في هذ الحوار.
أولا:أنا كتبت لك بالنص الآتي: "وعليه، فأنت لك كل الحق في الدفاع عن رأيك، ولهم هم أيضا كل الحق في الدفاع عن رأيهم، وفي كل الأحوال لا بد أن تكون نبرة الحوار هادئة"، فأين مصادرة حقك في التعبير عن رأيك التي تزعمين أني مارستها ضدك. لك الحق ولهم الحق، والذي برهانه أقوى وليس صوته، هو الذي يفرض شخصيته في النقاش.
كما كتبت لك بالحرف الواحد: "معظم ما كتبتيه من وجهة النظر الدينية والطبية أمر لا شك فيه من منظوري ومنظورك، ولكن من منظور المثليين الأمر فيه قول آخر."، فأين تسفيه رأيك إذن؟ وأين افترضت انا من الأساس أن رأيي هو الصحيح ورأي غيري الخاطيْ. هات لي من كلامي ما يدلل على صدق زعمك. ثم اقرأي ردي بهدوء وستعرفين أن ردك على تم بدون رجوع مدقق لإجابتي عليك. أنا كتبت ايضا بالحرف الواحد: "وأنا شخصيا أرى أن المثلية ضد قانون الطبيعة الأول وهو أن الكون كله مبني على اتحاد جزئيات موجبة وسالبة، بل أن الشحنات المتشابهة تتنافر ولا يمكن ان يتكون عن طريقها نواة من الناحية الفيزيقية، ولهذا المثلية اسثناء لا يمكن أن تتحول إلى قاعدة"، ولكن هذا لا يعني أنني لا بد أن أتوحد معك في هجومك على المثليين.
ثانيا: الدفاع عن حقوق فئة في الحياة الطبيعية بدون ملاحقة أو اضهاد لا تعني الانتماء لهم كما ألمحت أنت بشكل لا يليق، وعندما تنخرطين قليلا في مجال حقوق الإنسان ستفهمين معنى عبارتي.
ثالثا: أنا لم أسفه الحقائق التي أنت أتيت بها، ورددت عليها بشكل موضوعي محض وكنت أتوقع أن تردي على كلامي بحقائق مضادة، لكنك لم تفعلي، وأكتفيت في أول مرة بتحاشي الرد علي، وفي ردك هذا بالتجريح والتطاول على شخصي.
رابعا: أنا بالفعل في أنتظار القضايا الهامة التي ستعرضينها في مدونتك، وثقي أيضا أنني سأقف في جانب أي قضية ستطرحينها وسأستميت في الدفاع عنها إذا كانت تخدم حقوق الإنسان والتعايش السلمي بين البشر.
خامسا: أتمنى لك كل التوفيق في حياتك الشابة في عالم التدوين، وانا على ثقة اننا سنتقابل كثيرا، ربما في سياقات تحسنين فيها فهم مواقفي ومبادئي على نحو صحيح.
عميق تحياتي
ضياء
السلام عليكم
ازيك يا حنين
الموضوع ده خد اكتر من حقه ف المدونات
انا رأيي ان الناس دى تهمش زى ماهى لان مبقاش فيه دم خالص وكل واحد منهم بيتكلم على انه صاحب حق ومظلوم وليه الناس بتعامله كده وقال ايه هى دى طبيعتهم اللى ربنا خلقهم عليها
سلام
الأخت / حنين
أهلا بك في عالم التدوين
ومرحبا بمدونتك الجريئة الرائعة
استمري في هذا الذي بدأت
وعن هذا الموضوع بالذات لا تتراجعي في فضح هؤلاء
خالص تحياتي
وشكري على زيارتك الكريمة
انا عارفه يا حنين انك متاثره اوى وصعبان عليكى حال المسلمين والعرب عاماة وخصوصا اننا مش ناقصين اللى اسمهم ولابيسمو نفسهم مثليين
بسفى نفس الوقت الحمد لله انهم مش منتشرين اوى وانهم عاملين زى الخفافيش مش بيظهرو الا فى الخفاء حتى بينهم وبين بعضهم
عموما ديننا بيقولنا ان فى اختلاف الرى يا تقنعنى يا اقنعك يعنى عمال العقل فى اقناعهم
واللى عقتنع كان بها واللى ماقاتنعش يبقى على الاقل اخذنا باقل تصرف وهو الحوار واعمل العقل
تحياتى ليكى واستمرى
haneen, mesh 2drah 2a2olek ad eih estamta3t bel7ewar elli dar beenek wbeen Dr. Diaa. ta3lee2atkom a7san kteer mn elpost nafsoh bkteer sada2eeny. ana lama 2reet elpost 7'adt enteba3 saye2, l2noh ta7reedy w3neef wmotashaneg geddan. laken lama 2reet el7ewar elli hena, la2eet wa7da tanya 7'ales. enty m3'yarteesh mawqefeq. laken kan feeh mawdoo3yah wlo3'ah arqa fekreyan.
ana mesh methlya. laken m2drash 2a2ol enohom belbasha3ah di. ya3ni mafeesh mo2amrah wala 7aga. elnas di 3andha moshkella 7a2ee2ya. by7awlo y3abaro 3an elmoshkella di 3ala 2amal en elnas tata3ataf ma3ahom. laken la homma 3ayzeen 7ad yet7awel zayohom wla 3ayzeen yheddo eldeen wla yefsedo elmogtama3. howa by7awlo yla2o makan lnafsohom gowa elmogtama3. by7awlo y2olo enohom mesh by2zo 7ad. by7awlo mayey2asoosh mn ra7met rabenna. e7na kolena bashar wlazem nkoon ro7ama2 b ba3d aktar mn kedda.
elpost bta3ek kan momken ykoon hayel law kan byna2esh fekret 3adam eq7am eldeen fi tabreer elmethlyya. kan sada2eeny hyeb2a a7san kteer. wkan momken nas kteer taktane3 bklamek. laken elli yshoof enek 3ayzah yetseleb, mesh momken tewsally ma3ah l7al. enty ebtadeety btsadom raheeb.
elmofag2ah enek 3andek manteq w2osloob raqy fel7ewar momken tastafeedy menhom. yeb2a leeh tatyeer elre2ab dah?
atmana kalamy mykonsh day2ek. mawhebtek 7'aletny a2ool elkalam dah. ya reet moget eltashanoq weltawa3od di mt2asarsh 3ala elnas elli 3andohom fekr w7oggah. e7na me7tageen el2sawt el3a2lah. laken elsyafeen wel gladeen mafeesh aktar menhom.
t7yaty.
اختى فى الانسانيه اولا ثم اختى فى النضال ثانيا فانتازيا
اشكرك جدا على تعليقك وسعيده ان الحوار اللى دار بينى وبين دكتور/ ضياء عجبك دكتور ضياء من العقليات المستنيره جدا اللى صعب تلاقى زيها فى بلدنا وانا بستمتع ايضا من الكلام معاه وهو صديق عزيز افتقده فى مدونتى بس اى رايك شوفتينا لما قلبنا على بعض فى الاخر وزهقنا من الرد على بعضينا هو نفسه طويل وانا كمان برضه بس صدقينى انا كنت متأثره جدا وقت ما كتبت البوست دا بالاحداث اللى ذكرتها وكنت عايزه الناس كلها تعرف وتاخد بالها من الموضوع دا وتحذره يمكن الطريقه اللى عبرت بيها كانت عنيفه الى حد ما بس انا كنت بعنى كل كلمه كتبتها وما زلت ابحث فى موضوعات عن المثليين تدعم موقفى بس صدقينى بعد كده حاخد بنصيحتك واناقش بموضوعيه وهدوء اكثر فى المرات القادمه وانا بجد سعيده بوجودك هنا فى مدونتى المتواضعه ودخلت بسرعه على البلوج بتاعك اللى بالعربى والنسخه الانجليزيه ومتتصوريش اد ايه انا استمتعت بارائك وبثقافتك الواسعه وانحنى لعبقريتك فى التعبير عن حقوق المرأه المصريه واعرض مساعدتى بكل الوسائل الممكنه وتدعيمى الكلى لموقفك إذاء القضيه وبعرض عليكى انك لو محتاجه اى مساعده فى الترجمه من والى العربيه او الانجليزيه فانا بحكم وظيفتى كمترجمه لى الشرف ان اساهم فى موضوعاتك المميزه يا ريت بس تتكرمى وتتركى بريدك او اى وسيله ممكن نتواصل بيها دا لو ما كنشى عندك مانع وشكرا مره اخرى على اهتمامك وارجو انك تتابعينى فى موضوعاتى القادمه لان رايك يهمنى جدا
dear haneen,
it was such a pleasant surprise seeing your sweet comment on my blog. i was really worried. many people take an advice which includes some sort of criticism in as very personal way. i am glad you could see my sincere intentions. yet, i wasn't expecting such a nice response. thanks for being so understanding. i hate to see a wonderful talent like yours reside in the shadows behind angry lines. i know that sometimes we can't help exploding while writing. but blogging is all about communicating ideas. you have got all what it takes to write professionally. so show off your best writing qualities in the posts themselves. you have a very promising blog. and i am sure that it will attract a large audience in a very short time. i will definitely be a regular. and i expect to read great posts. so get ready for more honest comments coming your way :) best luck.
i can't thank you enough for your kind offer to help me with translating my posts. as you could see, all my posts are translated into arabic by the alien. he is a fellow blogger who was so enthusiastic about my writings. he is doing a very good job. i so much liked his idea of writing in colloquial arabic. formal arabic has its undeniable charm of course. but as i am the one who revises and edits those posts before publishing, it would be very hard for me to do it in formal arabic. i am not so weak at it, but the nature of my posts makes it very important to choose the exact word with the same meaning and the same tone.
however, i'm embarking on a new project which is still under construction, or let me say in its very first phase. this one, if translated, will have to be in formal arabic. so your help will be needed for sure.
please feel free to contact through this email:
wfantasia@gmail.com
looking forward to more interaction and feedback exchnage. best regards.
ياريت طالما مصادرك غير موثوق فيها ومنقولة، تحاولي تحترمي مشاعر الناس اللي انتي بتكلميهم، وتحاولي تنقي من المقالات الغريبة اللي بتنشريها الكلام اللي بيسيء لمصر لمجرد الاساءة
يا أخت لو أن ما يتم خلف الجدران المغلقة، يمكن احصاءه لأمكننا أن نعرف أي من بلدان العرب ترتكب أقذر وأشنع الجرائم الأخلاقية بدءا من الزنا للشذوذ لزنا المحارم الخ الخ، ولأصابتك النتيجة بالصدمة بالتأكيد
"لسلام عليكم
ااسف انى بكتب تعليقى وراء شتائم معلشى يا اختى ياما الواحد بيشوف من الناس اللى مش متفهمه بقولك انا مهتمه قوى بموضوعكم وببحث دايما عن الاسباب ونفسى اسال واستفسر منك عن اشياء معينه لو تقدرى تقوليلى على اى بريد ليكى نقدر نتكلم فيه وشكرا ليكى"
دة رد حضرتك علي احدي تدوينات "أخت" مثلية حسب مخاطبتك لها، وكنت تستائين من مجرد شتمها من قبل البعض"غير المتفهم"..ممكن نعرف أكتر عن السبب اللي خللي حضرتك تغيري وجهة نظرك وتطالبي بالقبض عليهم ومعاقبتهم!!..وهل تم الاتصال المرجو، فبحثت هذه المشكلة عن قرب،
يا تري أيهما المبدأ عند حضرتك!!
تحياتي
الاستاذه / حلم
الاخر انا اللى طلعت بشوه مصر وبنقل موضوعات غريبه طيب ممكن حضرتك توضحيلى ايه هى الموضوعات اللى موثوق فيها دى ومعنى ان انا اقول حقائق بتحصل والناس ساكته عنها كلها مثليه وشذوذ وقرف وقذاره ابقى انا اللى بقول كلام فارغ يا ريت حضرتك توضحى كلامك اكتر علشان اعرف ايه الغلط اللى انا عملته يخليكى توصفينى بالوصف دا
ثانيا نعم بالفعل انا من كتبت هذا التعليق فى احدى المدونات المثليه ويا ريت ما بدال حضرتك تنشرى تعليقى بس كنتى ذكرتى اللفظ البشع اللى لا يمكن اسمح ان اى شخص مهما كنت معترضه على افعاله انى اوافق عليه ونقلك لردى دا اكبر دليل على قوة موقفى وخلوه من الاساءه والتجريج لانسانه ما اسأتشى لى باى شىء وانا طبعا ما اقدرشى اذكر اللفظ دا فى مدونتى لانها مدونه نظيفه ومحترمه وفى هذا الوقت وياريت كنت اتمنى انك تنشرى التاريخ علشان تثبتى ان قبل نزول بوست المثليه اللى كتبته وكنت ساعتها فعلا بحاول اتناقش معاهم بالحسنى بس ما حدش طبعا فدنى بشىء لان ربنا قال وجادلوهم بالتى هى احسن اما بقى اتهامك لى بانى منافقه وبغير من وجهة نظرى انتى مش لقتينى بشكر فى محاسنها انا بقولهاان الواحد ياما فى حياته بيلاقى من الناس ما لا يحمد عقباه وحتى تلاقينى ساعتها كتبت باسلوب سخريه من جوايا طبعا ووضح فى التعبير لكن لو كنتى لتينى مثلا بمدح فيها كان يبقى اتهامك فى محله وبعدين يا استاذتى شتان ما بين نعتى ليهم بالالفاظ اللى انا ذكرتها فى البوست الشتيمه الوقحه اللى كانت قبل تعليقى عندها وهى مسحتها طبعا وقالت كده فى مدونتها والحمد لله ريحتنا من وجودها وخلصنا من واحده منهم عقبال يا رب الباقى
تحياتى
اه نسيت اقولك حاجه يا حلم ابقى اقرى اول تعليق لى برد بى على رئيس جمهورية نفسه اللى بقول فيه انى فعلا اتكلمت معاهم كتير بالحسنى وبالشده وهما مصممين على موقفهم وبععدين دورى تانى فى مدونات المثليه حتلاقى لى تعليقات كتير انا موقفى واضح ومبدأى واحد فى كل امور حياتى ولست انا من يشوه تارخ بلده ولا يجيب موضوعات ملهاش اساس وتابعى كلامى فى كل ردودى حتلاقى موقفى واحد لم يتغير ويا ريت بقى نبطل سفسطه وكلام متحذلق لمجرد ان نتكلم وخلاص واحنا مش عارفين حاجه وبلاش تعملى شارلوك هولمز على لانى انا بحكم ضميرى واخلاقى فى كل ما اكتبه واتقى الله فى نفسى اولا وفى وطنى ثانيا وبعرض بمنتهى الامانه موضوعاتى وعمرى ما بصادر راى او بحذف تعليق ولا بخاف من بشر خوفى من الله وحده لا اله الا هو وحسبى الله ونعم الوكيل فيمن يظلمنى
لا الموضوع مش شرلكة ولا حاجة، كل الموضوع اني داخلة مدونتك من التوقيع بتاع حضرتك ع المدونة اياها
بتسأليني ايه هي الالفاظ المؤذية ف موضوعك وبتقوليلي اقول اللفظ أفضل من السفسطة الفارغة، ومع انها مش سفسطة لكن تلميح لما ظننته واضحا باعتبارك قرأت ما نقلت- الا اني حذكرلك اللفظ المؤذي اللي قصدته وهو "مصر مزبلة العرب" وطبعا انت اعتبرتي الخبر صحيح لمجرد انه منشور بأحد المواقع، واعتبرتي ان مصر هي حامية الرذيلة والفساد وسط العرب..طبعا دة الكلام الفارغ اللي كنت أقصده، لأني أقدر أقولك علي بشاعات وقذارات أكتر من قدرتك علي التحمل عن الخليجيين خصيصا..لما نيجي نذكر مشكلة، ياريت نقول أصولها ونتكلم بموضوعية مش ننقل وخلاص، لأني واثقة ان هذه الرذيلة لم تبدأ بالانتشار من مصر، وأن مصر ليست هي من يستحق"مزبلة العرب" لكن بلدان أخري ربما تحمل مظهرا جميلا ، بينما السوس والدود يرتعان بحرية تحت نقابها
تحياتي
الاستاذه حلم
بالنسبه للفظ مصر مذبلة العرب اللى ذكرته فى البوست وانتى معترضه عليهدا راى انا الشخصى فى اللى بتعمله مصر فى نفسها دلوقتى ومن زمان وانا ما بجبشى اى كلام وانشره وخلاص من غير مقراه او اعرف مغزاه زى ما حضرتك بتلمحى فى تعليقك الكلام اللى قلته عن واقع وحقيقه بنعيشها فعلا تفسرى بايه يعنى دا اذا كنتى قريتى الموضوع كويس ان كل الدول العربيه تمنع زواج للمثلين ومصر بس هى اللى تعمله فى اكبر فنادقها وتبارك الجواز دا انتى ترضيها ان تحصل القذورات دى فى بلدك والكلام دا مش تاليف اقرى جريدة الاسبوع فى ارشيفها وجريدة صوت الامه وانتى تعرفى حاجات كتير عن الواقعه دى تفسرى بايه ان مصر عماله تبيع فى اراضيها وشركاتها العريقه للعرب وبمتلكهم رقابتنا فى ايديهم وابقى شوفى لو واحد مصرى حب بس يشترى ارض فى اى بلد عربيه تفسرى بايه ان مصر تعمل مدينه كبيره فى 6 اكتوبر متكاملة المرافق للعراقين الفارين من الحرب ببلدهم علشان بيدفعوا كويس وبيطالبوا دلوقتى انهم يبنوا جوامع للشيعه علشان الفتنه تكتمل بقى ونبقى العراق التانيه تفسرى بايه ان ايام حرب الخليج مصر تفتح الجامعات والمدارس والمساكن للكويتين وتحرم اولادها المصرين من كافة حقوقهم علشان دايما المصرى بيزل نفسه على الدرهم والدولار والريال وبيداس دايما على دماغه بالجزم مقابل انه ياخد الابيج زى ما بيقولوا ما تبقاش مزبله بزمتك للعرب الاوباش دول اللى بيكرهونا اصلا طول عمرهم هو دا كان قصدى وراى ودى وجهات نظر لكى ان تتفقى معى او تعارضينى دى حريه شخصيه وبعدين لو ما كنتش اقول راى الشخصى فى مدونتى حقولوا فين
تحياتى
يا ستي دي مدونتك وطبعا لك الكلمة العليا فيها..لكن اسمحيلي أقولك ان رأي حضرتك متطرف نوعا ما، ومتناقض نوعا ما..ودة برضه رأيي واسمحي لي أن أعود للتفصيل
تحياتي
Post a Comment