Saturday, November 24, 2007

رأس كل بلية احتجاب السلطان عن الرعية

أتحدث الآن عن مفهوم طالما ينادى ويطالب به النظام كلما سنحت الفرصه لأتصاله بالشعب وذلك طبعا فى مناسبه وطنيه ونجد تركيز النظام بشكل يدعوا للدهشه تأكيده دائماً على مفهوم " المواطنه" والعمل على ممارسته والأخذ به فى مجتمعنا ومعنى هذا المصطلح الذى لا يبدوا فى محتواه جديدا على الساحه السياسيه ولكنه موجود منذ فتره ليست بقليله وبتعريف هذا ا لمصطلح كما عرفه الدكتور جورج اسحاق فى احدى موضوعاته على شبكة اسلام اون لاين فيقصد به العضويه الكامله والمتساويه فى المجتمع بما يترتب عليها من حقوق وواجبات وهو ما يعنى ان كافة ابناء الشعب الذين يعيشون فوق تراب الوطن سواسيه بدون ادنى تمييز قائم على اى معايير تحكميه مثل الدين او الجنس او اللون او المستوى الاقتصادى او الانتماء السياسى والموقف الفكرى ويترتب على التمتع بالمواطنه سلسله من الحقوق والواجبات من حيث المساواه فى التعليم والعمل والجنسيه والمعامله المتساويه امام القضاء والقانون وحرية اللجوء الى القضاء والمعرفه والالمام بتاريخ الوطن ومشاكله والحصول على المعلومات التى تساعد على هذا ومن ناحية اخرى حقوق حرية الاعتقاد وممارسة الشعائر الدينيه وحرية التنقل داخل الوطن وحق الحديث والمناقشه بحرية مع الاخرين حول مشكلات المجتمع ومستقبله وحرية التأييد او الاحتجاج على قضيه او موقف او سياسه ما حتى ولو كان هذا الاحتجاج موجهاً ضد الحكومه نفسها وحرية المشاركه فى المؤتمرات او اللقاءات ذات الطابع الاجتماعى او السياسى وايضا حرية المشاركه او تنظيم حملات الضغط السلمى على الحكومه او بعض المسئولين لتغير سياستها او برامجها او بعض قراراتها وممارسة كافة اشكال الاحتجاج السلمى مثل التظاهر والاضراب والتصويت فى الانتخابات وتأسيس الاحزاب الساسيه او الجمعيات او اى تنظيمات اخرى تعمل لخدمة المجتمع والترشيح فى الانتخابات العامه فى كافة اشكالها وعلى ذلك تتضمن الواجبات مثل دفع الضرائب وتأدية الخدمه العسكريه واحترام القانون وحرية وخصوصية الاخرين والدستور طبعا قنن كل هذه الحقوق والواجبات سابقة الذكر كما نعلم !!!! ولكن السؤال الآن هل تطبق هذه المواطنه فى مصر الان هل كل ما ذكرته من حقوق يكفلها هذا المفهوم تتحقق على ارض الواقع كى نطالب نحن ان نؤدى واجباتنا وكيف يمكن ان تطبق المواطنه فى ظل هذا التناقض بالنسبه للحقوق التى تنص عليها وفى ذات الوقت يحرم منها المواطن كليا فكيف تمارس فى مكان يفتقد فى الاصل الى الديمقراطيه ولماذا لم تطبق هذه المواطنه مثلا على الشعب والنظام معاً على ان يكون هناك نوعا من التواصل والحوار بين الشعب وحكامه وتبادل الاراء والمناقشه وطرح المشكلات التى تواجه المجتمع بشفافيه ودون طمس للحقائق فاين هى تلك الحريات التى تنادون بها اننا نجد النظام منفصل تماما عن الشعب ولا يعلم عنه شيئا قط ولا يشعر بمعاناته فكيف يطلب منا نحن الشعب المحروم فى الاساس من حقوقه ان نؤدى تلك الواجبات ونمارس المواطنه وهل هذا سوف يحل جميع مشاكلنا ويعيش الشعب فى تواؤم ومحبه وسلام دون عنصريه او طائفيه او فتن وهل ستتحقق للمواطن المصرى كرامته وادميته وكيانه المهدر وهل سوف يتساوى المسلم مع المسيحى فى الحقوق والواجبات ولا يحول اى خلاف الى امن الدوله وتصبح قضية امن قومى وساعتها ينصروا المسيحى ويقهر المسلم وهل تدريس المواطنه فى المناهج الدراسيه سوف يجعل الجيل القادم اكثر انتماءا وحبا لوطنه ولا يخرب فى المنشآت والمرافق العامه هل يعود المواطن الى الهدوء والطمأنينه وحب جاره ومساعدة المحتاجين وتجعل الاغنياء يشعرون بالفقراء هل سنصبح سواسيه حقا اشك فى كل هذا واستحالة تطبيق هذه المواطنه فى بلدنا0

27 comments:

Misrdream said...

مواطنة الحزب الحاكم الحزب الوطني واعضائه واتباعه لقد قسمت مصر الى قطع وولايات يحكم كل واحده امبراطور قائم بنفسه واصبح كل منا حاكم ومرشد
الى اين نحن ذاهبون فليرحمنا الله

اجري على الله said...

سلام عليكم من جديد
بداية نحن كمسلمين اول من علم هذه الدنيا المواطنه عندما كتب النبي صلى الله عليه وسلم في وثيقة المدينه المؤمنون ويهود بني عوف امه (امه وااحده لهم ما للمسلمين وعليهم ما على المسلمين)
واعتقد ان الحزب الوطني ابعد مايكون عن فكرة المواطنه لانه اما يستخدمها في حملات انتخابيه او للكيد للاخوان وبس واعتقد ان المواطنه مش بس حقوق المسيحين في مصر ولكن هي المساواه بين جميع الناس في الحقوق والواجبات

ثانيا : الا الدكتور ضياء انا معاك ماينفعش ننقل من غير مانقول المصدر صح
لكن اعتقد ايضا انه ليس من اخلاقيات العمل الاعلامي ان نشهر ببعض ونكيل لبعضنا التهم وانا سعيد ان تعليقك موجود علشان يرد تعليقك عليك وان هو ماتمسحش

ثالثا اتمنى ان الاستاذه حنين تشرفني في مدونتي لان رأيك فعلا يهمني

الشاعر بن هلال

Hoda said...

الاخ / العزيز
misr dream
اشكر لك اهتمامك وزيارتك مدونتى المتواضعه واتمنى دائما تشريفكم لى لان
اراءكم تهمنى جدا واتفق معك فى قولك فليرحمنا الله فعلا مما نحن فيه
خالص تحياتى

Hoda said...

العزيز/ اجرى على الله
او الشاعر ابن هلال اهلا بك مره اخرى وانا سعيده جدا بزيارتك لى وحاولت جاهده انا اصل لمدونتك فى المره السابقه ولكن للاسف لم اجدها ولكنى بالفعل قمت بزيارة مدونتك وتركت تعليقى عندك واشكرك مرة اخرى على الرد على الدكتور!!!! ضياء دعه وشانه يفعل ما يحلو له فواضح انه يعانى من مشكله صحيه ونفسيه فى بعض الاحيان الله يكون فى عونه ويشفيه وانا بالفعل حذفت تعليقه وليس هذا خوفا منه او جبن منى لا سمح الله ولكنى لا اريد تعليق هؤلاء ذوات العقليات المريضه المليئه بالحقد والتخلف المتخفى وراء التمدين والتحضر الذى يدعوه
وللاسف ملوا البلد
مره اخرى اشكرك على زيارتك وارجو ان لا تكون الاخيره لان فعلا تدعيمك وتشريفك يهمنى
خالص تحياتى

Fantasia said...

3azezty haneen,
shoft elpost elli fat laken m3ala2tesh 3aleeh, 3alashan kont mestanyah ketabtek enty. elsara7a kaman elmaqal elli enty na2la 3annoh kan feeh mo3'alatat kteer.
fekret elpost da 3agabetny geddan.. w laken,
fehemt mn wara elkalam talmee7 bfektert tahdeed elnizam, en law elmowaten m 7asolesh 3ala 7o2oo2o elkamla elli b yakfolha mabda2 elmowatnah, yeb2a e7na k sha3b mesh la3been.. aw b ma3na awda7, h nta7'azel fi 2ada2 dorna elwatny kama taqtadeeh mabade2 elmowatanah.
nefsy akoon fehemt 3'alat.. 3alashan e7na bn2oom bdorna elwatany tegah elbalad mn 3alashan nerdy elnizam elsyasy aw el7akem.
ana ma3aky fi kol el2as2ela elli tara7teeha. w shayfa enha as2ela manteqyah fi zell taqa3os elnizam 3an el2eltizam b7o2oo2 elmowaten w elmosawah been kol fe2at elsha3b.
bas feeh 7aga wa7da mesh fahmaha.. ya3ni eih lama muslim w masee7y ye7sal benhom moshkella, f 2amn eldawla teda7'al w tonsor elmasee7y 3ala 7esab elmuslim? esma7eeli ana mashoftesh 7aga zy kedda abadan. ana elli shofto kan el3aks. en nas masye7yeen byothom et7ara2t, w endarabo homa w weladhom, w ba3d kedda el2amn agbarhom 3al sol7 w eltanazol 3an 7a2ohom. ya3ni elqanoon mtnafezshy l mogarad en elmoshkella 7a'det bo3d ta2effy! ya3ni law kan nas muslemeen homa elli 7asal feehom kedda, kano hyetsal7o? wala kan elli 3amalo kedda et3aqbo b shakl tabee3y w elqanoon 7'ad magrah? di genaya, mesh nas bteshtem ba3d! 7ar2 momtalakat w 2esabat da 3'eer el2ehana w elbahdala.
ana 3omry ma shoft wa7ed msee7y yetla3 mn elkeneesa ba3d 2odas youm el7ad, y2oom yerooh yewla3 f byoot elmoslemeen elli fi 7awaleeh! aw shabab msee7y yetla3 3ala elmuslemeen elli 7'argeen mn elgame3 ba3d salat elgom3a w yedraboohom b elmatawy! a3taqed bardo en el3aks howa elli 7asal.
elmola7zat di mt2alelshy mn e3gaby b elpost k fekra w 2osloob. laky ta7yaty.

Hoda said...

الاستاذه العزيزه/ فانتازيا
بجد شرفتى المدونه ووحشتنى تعليقات وانا استنبط كده ان البوست اللى فات ما عجبكيش وكان عندك بعض التحفظات عليه بس والله كنتى عديتى برضه وناقشتينى لانى بحب برضه اخد بآراء الناس العاقله المثقفه امثالك بجد وبحترم وجهة نظرهم الهادئه الموجهه بدون تعصب او تشدد واهلا بكى دائما
اما بالنسبه للبوست الجديد دا اعتقد ان فى سوء تفاهم فى الموضوع ببساطه ان كنت بطرح 3 اسئله حقولهم بوضوح حتى ازيل هذا اللبس
اولا - بالنسبه لتعريف المواطنه كما ذكرته من كل هذه الحقوق التى سوف يكفلها هذا المفهوم لنا فأجد اننا فى الاصل لن يحدث هذا بالمره فهل يجد المواطنين انهم سواسيه دلوقتى ما فيش غير اغنياء جدا وفقراء جدا والمعامله المتساويه امام القضاء بعد ان فقد القضاء دوره وسلطه حينما نزعوها منه واصبح هيكل خاوى وحرية ممارسة الشعائر طيب بالله عليكى حينما يحرم امام الجامع من ان يقول الخطبه التى عين من اجل ان يخطب ويؤم الناس ويتبدل ما يقوله بكلام مكتوب بعيدا عن اى ارشاد او وعظ وبمراقبة رجال الامن واذا ذكر ما لم يحلو لهم يقيلوه وياتوا بغيره من رجالتهم وحرمان المسلمين من صلاة التهجد فى الجوامع طوال شهر رمضان واختصار صلاة التراويح هى دى حرية ممارسة الشعائر حينما ترفض الان اى تراخيص بإقامة مدنه للجامع او جامع منفصل وله مدنه والكنائس من حقها ان تبنى وتصل الى السماء فهل هذه مساواه وحرية الانتقال داخل الوطن تقدرى انتى تدخلى شرم او جنوب سينا او الطور الا لو هدرت آدميتك واتفتشتى ذاتيا عشر مرات وكانك مجرمه دوليه والاجانب لا يفتشوا لانهم هما بيخافوا على البلد دى اكثر منا واحنا اللى حنفجرها وما تنص عليه من حق الحديث والمناقشه بحريه مع الاخرين والتعبير عن الراى انظرى الى قالوا ارائهم ذهبوا جميعا الى اين الان واين هى حرية الاحتجاج والتظاهر بما يحدث مع طلاب الجامعه الان وسحلهم وتاسيس الاحزاب السياسيه شوفى كام حزب اتجمد لغاية دلوقتى كى لا يظهر الا الحزب الحاكم انظرى الى التعقيدات البيروقراطيه التى تقوم بها لجنة تاسيس الاحزاب لوضع عراقيل تكره اللى عايز ياسس حزب او جمعيه خيريه فى حياته ويزهق او يسلطوا عليه الامن فى كل اجتماعاته لمراقبته واول اما يقول كلمه محظوره يقفلهوله والانتخابات اللى بيزوروها كل دا والنظام عايزنا نعيش المواطنه دى اللى هما اصلا ما بيحسسوناش بيها او بيوفروها لينا يبقى احنا نادى واجباتنا ازاى فى ظل هذا القهر 00 هذا سؤال
ثانيا:- طرحت فكرة وليه النظام ما يتفاعلشى مع الشعب اكتر من كده هناك انعزال تام بين الحاكم والمحكوم لازم يكون فيه تعايش اكتر من كده لازم يحسوا بينا وبهمومنا يحلوا ولو مشكله واحده من مشكلتنا ولو حتى مشكلة الاسعار علشان نحس باى تغيير او شعور بينا احنا الشعب المقهور بجد0 علشان كده بطلب مواطنه صح باسس صح وتتعاش صح
ثالثا- اتكلمت عن المواطنه بين التعايش بين كل الطوائف والعقائد واتكلمت عن واقعه حدثت امامى اكتر من مره فى مجال عملى بالحكومه وهى ساعات يعنى مع احدى الاخوات او الاخوه المسيحيين ويتحول هذا الخلاف فى الراى الى خناقه مثلا ويحولوا الطرفين للتحقيق يبهدلوا المسلم ويتمحلسوا للمسيحى المتوصى عليه انا لا احقر من شان اى مسيحى او مسحيه فى بلدى بل بالعكس انا لى اصحاب اقباط واكتر من الاخوات ودائما وابدا انى بقول فى اى مناسبه يطلب فيها راى ان مافيش حاجه اسمها مسلم ومسيحى واحنا طول عمرنا عايشين مع بعض فى نسيج واحد فى قمة التراضى والتناغم يبقى ما ندخلشى وما نسمحشى لاى فتن واسافين تنضرب بينا بس فى الفتره الاخيره لقيت المسيحين بيطالبوا بحقوقهم ويقولوا انهم مضطهدين ازاى بقى يا اخونا دا انتوا صحاب بلد بلاش بقى نفترى على بعض دى بلدكم وبلدنا وعمرنا ما افترينا عليكم يبقى نساعد بعد ان ما نفترقشى اكتر من كده ونفضل كده على طول علشان ما نشمتشى العوازل فينا بالبلدى كده
واهلا بيكى دايما وانا زرت الضريح بتاعك شى لله يا ست كلام كبير قوى وانا حاجى اعلق انتظرينى
ولكى منى كل التحيه والتقدير

Fantasia said...

elgameela haneen,
kalamek f elrad 3al ta3lee2at dayman ra2e3 mesh ma3na kedda en elpost mesh ra2e3 wala 7aga.. enma radek dayman bykoon awda7 w afkaro safya. ashkorek 3ala e3adet eltar7, w 2asfa law kan da sabeblek ay ez3ag.
ana ma3aky akeed fi kol el2as2ela di. fe3lan feeh en3ezal been elsoltah w elsha3b. laken mawdoo3 el2as3ar da 7aga tanya. w kolena fi elqahr masryeen, ya3ni mafeesh muslim w masee7y.
ana kol moshkelty ma3a elgomla di:
كل دا والنظام عايزنا نعيش المواطنه دى اللى هما اصلا ما بيحسسوناش بيها او بيوفروها لينا يبقى احنا نادى واجباتنا ازاى فى ظل هذا القهر
tayeb eih elbadeel? howa da elli kan 2asdy 3aleeh. wagebna elli mesh hane3raf n2adeeh dah, how eih? mneb2ash mowateneen? walla m ne7teremsh mabda2 elmosawah benna? argo eltawdee7.
mawdoo3 eltafteesh ba2a ana 3omry ma ze3elt mennoh elsara7a.. b el3aks. ya3ni lama akoon m3adya mn bawabet makan 3am, 7'osoosan law masra7, cinema, mall, hotel.. w 7ares el2amn ye3ady shantety mn 3'eer m yefta7ha, ba2oloh argook mt3adeesh 7ad mn 3'eer tafteesh 3alashan akoon mtamena wana gowah. f elmatar nafs elmawdoo3.. ba7terem geddan kol egra2at el2amn. w basta7mel lama zabet elgawazat fi balad agnaby yeboselly shazaran lama yshoof enny masrya w muslemah. 3ando 7a2 yeshok feya. w ba3deen maho 2aman lya ana kaman wana 3al tayarah aw gowa elbalad el2agnaby di. yeb2a az3al leeh?
no2at eltafteesh 3andena moshkeletha mesh enohom byfatesho elmasryeen bas.. maho elsoya7 el2aganeb 3omrohom ma fagaro 3andena 7aga lmo2a7'za :) yeb2a e7na nestahel ntfatesh w nkoon shobha. elmoshkella fi 3'ayab qawa3ed ellyaqah w elzoo2 f elta3amol ma3a elnas. w di ba2a zahera masryah, mafeesh feeha far2 been sha3b w 7okooma. ay wa7ed fi mawqe3 soltah, 7ata law mowazaf w leeki 3andoh masla7a, byet3amel ma3aky b 2let zoo2 w este3la2 3'areeb.
neegy ba2a lelmohem: elta3zeeb, ta2yeed el7oryat, 3'yab elshafafyah f el7ayah elsyasyah, sa7l elmotzahereen.. 2ela 2a7'eroh. el7agat di ba2a elli lazem ne2ref el7okooma l3'ayet m yet3edlo feeha. ana ma3aky 100%
ya3ni eih yemna3o nas enohom yekaweno 7ezb? badal elshoroot elqanoonyah mostawfah, yeb2a leeh aroo7 elma7kama 3alashan asbet 7a2y fi takween 7ezb?
ama b elnesba lmawdoo3 elgawame3 f bardo elli a3rafo en elqanoon mesh byemna3ha aw 7atet ay qoyood 3aleeha, b3aks elkanayes bardo elli lazem leeha tasaree7 w mowaf2at 7'asah, w fi 23'lab el2a7yan btetrefed. elli 7asal mo2a7'aran en ba3d elgawame3 byatem este3'lalha mn ba3d elgama3at elmotatarefah lnashr fekraha been elmosaleen. tab3an ta2leel modet elsalah w elkalam da maloosh lazma. laken mawdoo3 7'otbet 2emam elgame3 ana shayfa ennoh lessa feeh tasayob kbeer geddan. akeed bye7sal elli enty 2olteeh, laken mesh ma3a elkol. ana lessa bsma3 kalam mo7'eef fi 7'otbet elgom3ah. ya3ni tela2y el7'ateeb 3amal yeza3a2 ma3 ennoh byetkalem f elmicrophone. w yeshtem f elsetat, w y2ool enhom 2asl elfasad w as7ab elnar w ma 2aqbalat mar2ah ella w ma3ha elshaytan. tayeb ya3ni da kalam? w ya reeto by2ool ay 7aga egabyah 3an elmar2ah 3alashan ye3mel tawazon! tab3an 7aga zy di el2amn maloosh da3wa beeha, hysebooh yeshtem f elsetat lelsob7. laken elfekr elmotataref lama yenshoroh 2emam game3, yeb2a eih el3amal? 7'ally balek en nesbet el2omyah fi masr 3alya geddan.. da 3'eer en elta3leem aslan zy 2eletoh. ya3ni elsheikh dah byshakel 3o2ool shabab kteer. w mo3zamhom mesh hyfakar f elkalam elli sem3oh fi 7'otbet elgom3ah eza kan sa7 wala 3'alat. l2enoh elmafrood, aw akeed, ykoon sa7.
tayeb ma7na lazem ntfatesh ba2a ya haneen. delwa2ty lama wa7ed mn gama3et elgehad masalan, yshtery ard, w yebny 3aleeha game3 3alashan yedom nas lelgama3ah, yeb2a kowyess? tab3an el2amn mesh hye2dar ye2fel elgame3 l2noh dar 3ebadah bsarf elnazar 3an elhadaf elli etbana elgame3 3alashanoh. yeb2a el7al elwa7eed howa elta2akod mn en elnas elli htmawel bena2 game3 mo3ayan ye7sal este3lam 2amny 3anhom 2abl m yosma7 leehom b bna2 elgame3 dah. ana shayfa en da 7al manteqy.
montazerah teshrafeeny f elblog 3andy 2orayeb, w ya reet ya7ooz 3ala e3gabek. kol e7teramy.

engwoody said...

المواطنة من وجهة نظر بائع الانابيب ألا تطارده مباحث التموين
المواطنة من وجهة نظر سائق الميكروباص ألا يزيد سعر السولار
المواطنة من وجهة نظر ربة المنزل ألا يزيد سعر الزيت
المواطنة من وجهة نظر الطلبة ألا يرسبوا فى الامتحان
هذا هو مجتمعنا ، ينبغى البحث عن مواطن شكواه و علاجها أولا و من ثم البدء بممارسة السياسة و تعريفه بالمواطنة و بالعولمة و الجات و بالإيدلوجيات السياسية و هلم جرا

الطائر الحزين said...

عنوان الموضوع جميل اوى


ما فرطنا فى الكتاب من شىء

وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا ان اكرمكم عند الله اتقاكم


السلطة تمنح ولا تطلب

وقتها فقط لا يحتجب الراعى عن الرعية


تحياتى

Hoda said...

العزيزه اللذيذه/ فانتا
اسعدنى ردك على تعليقى وما فيش ارهاق ولا تعب من اعادة طرح الموضوع لكن لى عندك رجاء وطلب هو ممكن يبقى بايخ شويه بس احنا خلاص بقينا صحاب ومفيش داعى للشكليات بينا اللى تعبنى فعلا قراءة تعليقك بالعربى المتأنجلش دا بجد فى قرايته بصراحه صعوبه جدا ووقت طويل على بال اما افسراه واسفه انى بقول كده بس لو كان بالانجليزى كان يبقى اسهل والله معلشى اصل انا صريحه ومدب فى بعض الاحيان بس مع صحابى ما بتكسفشى ولو فى مشكله فى الكى بورد عندك يبقى اوكى وانسى كل اللى قلته وشرفينى بتعليقك
نرجع بقى لموضوعنا انتى كنتى عايزه توضيح لكلمة يبقى احنا نادى واجبتنا ازاى بقى فى ظل القهر دا وكده يعنى بقصد هنا انهم بطلبونا ان نؤدى واجباتنا من ضرائب وتادية خدمه عسكريه وخلافه ضرايب ايه اللى حدفعها والنبى لما يجوا على راجل غلبان فاتح كشك سجاير ويقولوله عليك 10000 جنيه مثلا يقوم قفله ويشتغل زبال وبمناسبة الزباله لما يجيلى على فاتورة الكهربا الزباله بس 9 جنيه تخيلى قال ايه لما تظلمت يقولولى انتى من منطقى مميزه وهما الناس فيها اساسا مش لاقيين يكلوا العيش الحاف يبقى الحل ايه حنرمى الزباله فى الشارع انتقاما منهم الظلمه وحنرتشى ونسرق فى شغلنا علشان ناكل وحندمر كل مرافق الدوله اللى بيبتزوها مننا ابتزاز فى الحكومه من غير حتى ما بياخدوا راينا وحنعمل كل السلبيات يبقى المواطنه دى حتزود المشاكل مش حتقللها وبالنسبه لامام الجامع انا مره روحت اصلى صلاة الجمعه فى الجامع يعنى تقرب وقلت اسمع الخطبه الاقيه طول الخطبه بيتكلم عن ايه ان الواحد لما ينام على بطنه حرام وان دى نومة اهل النار وان احنا لازم ننام على جنبنا او ظهرنا واخد طول الخطبه فى الكلام عن الموضوع دا شفتى تخلف اكتر من كده خلانى ما روحتش الجامع من ساعتها وواحده تانيه اعرفها والله العظيم مش بتعرف تقرا ولا تكتب وبتعلم العيال الصغيرين حفظ القران الكريم بزمتك مش حاجه تشل
هكلمك تانى بشرح اوضح بس علشان الدى الايه دى اس ال اتقطع وانا بدخل دلوقتى على خط التليفون حتكلم وارجع اكمل معاكى تانى
خالص تحياتى

Hoda said...

engwoody/العزيز
مرحبا بك مرة اخرى فى مدونتى وفعلا عبرت احسن تعبير عما كان يجول بخاطرى حينما كتبت هذا البوست وفعلا هذا ما قصدته بمنتهى الامانه ان من قدم السبت يلقى ايه000 الحد ادامه
وفى مثل تانى بيقول انا كلت ايه اشرب عليه ميا معلشى بقى القافيه تحكم وممكن المراره كمان بتخنق لكن حنعمل ايه لازم نستحمل ونصبر ادامكم الله وياريت ما تحرموناش من تعليقاتكم المميزه
مع خالص تحياتى
وخالص تحياتى

Hoda said...

عزيزى/ الطائر الحزين
انا سعيده جدا بتشريفك لى مره اخرى واسعد ان عنوان البوست عجبك واشكرك جدا على اهتمامك ومتابعتك وننتظر جميعا ما تمنحه لنا السلطه بس ارجع واقول برضه هى الحدايه بترمى كتاكيت00 مش عارفه ايه حكايتى مع الامثال الشعبيه النهارده واضح انى متأثره بالاحداث وفى الاخر حجيب جاز
شكرا جزيلا وخالص تقديرى واحترامى

Hoda said...

العزيزه/ فانتا
اسمحى لى ان اكمل باقى تعليقى على كلامك الاخير بالنسبه لموضوع ان ممكن ان الجامع يبنيه واحد من الجماعات المتطرفه وينشر فكره يعنى انا معاكى طبعا وبرفض التطرف والارهاب والتعصب بكل انواعه وما بحبش الظلم كمان بس صدقينى لو كان اللى عايز تراخيص الارض اللى حيبنى عليها الجامع دا بيرش كويس وانتى فاهمه قصدى يعنى المجاهد فلان العلانى صاحب جماعة كذا او كذا حيوفقوا طبعا وما اكثر مايتم من تلك التجاوزات لانهم بيتخفوا وراء اشخاص تانيه يا فانتازيا وانا اكتر واحده عارفه الموضوع دا لان شغلى له علاقه بموضوع تراخيص الاراضى دى بالذات
وبالمناسبه عندى ليكى سؤال بالنسبه بقى لحرية العقيده بقى انتى ترضى ان البهائيين مثلا يبنوا ليهم جوامع هنا فى مصر بشكل اكثر توسع وحريه مما هم عليه الان من جانب الاخذ بمبدا المواطنه والمساواه او مثلا الاخوه العراقيين اللى قاعدين هنا فى مصر يبنوا جوامع للشيعه ويمارسوا فيها عقائدهم استناداً الى نفس المبدأ السابق
انتظر ردك وخالص تحياتى واحترامى

egy anatomist said...

حنين هانم

أوافقك تماما في تساؤلك عن مستقبل المواطنة في مصر

عندما قرأت هذا البوست الجميل شعرت إنني في حلم أجمل.. وما أفاقني منه إلا تذكيرك لنا بالواقع المصري الأليم أحيانا

هل تتخيلين مجتمعا مثل هذا الذي تحدث عنه المقال: لا تمييز ومساواة مطلقة وحرية فكر ورأي واحتجاج.. شعوري بأن ما يجمعني بك هو أكبر من أي شئ آخر يجمعني بمواطن من دولة أخرى.. فنحن إخوة حقا.. لأننا مصريون

ولكن

كما وضحتي سيدتي بصدقٍ وعمق رؤية.. كيف يشعر بالمواطنة من لا يجد وطنا؟!!! أين وطننا لكي نكون فيه مواطنين؟!! سرق البعض منا الوطن.. ويسرقون الأمل حتى في وطن أفضل

هل هناك مساواة حقيقية في مصر؟!! أين هي.. في أي مكان.. يا سيدتي إذا أردتي أن تعرفي معيار التفرقة الأساسي في مصر وغيرها من بلاد العالم النايم..
فقط تذكري كل ما تعرفينه من روايات وأحاديث عن معيار التفرقة بين المواطنين. ستجدين أهمهم.. النقود.. النفوذ.. الشهرة.. بغض النظر عن الدين أو أي شئ آخر.. المال والسلطة يا سيدتي هم آفة مصر حاليا

ولكن أنا أثق أن طالما ظل بمصر أناس مثلك ومثل كثيرين آخرين يتكلمون بالحق ويصرون على أننا كلنا مصريون.. مصر هي وطننا الذي سنحافظ عليه وعلي حقنا في العيش فيه كلنا متساويين أحرار متآخين

تحياتي واحترامي

بنت الصالحين said...

انا اول مرة ادخل مدونتك لكن بجد رائعه ماشاء الله

مواطنه ؟؟!!!!!!!!!!!و

فين ومين وازاى
وربنا يسترها معانا

بنت الصالحين said...

انا اول مرة ادخل مدونتك لكن بجد رائعه ماشاء الله

مواطنه ؟؟!!!!!!!!!!!و

فين ومين وازاى
وربنا يسترها معانا

Hoda said...

egy anatomist
اشكرك جدا على كلامك الجميل وذوقك وثقافتك وحبك لهذه البلد الواضح جدا من ردودك وسعيده بمشاركتك لى برأيك المقارب الى حد ما لآرائى واتمنى ان نصل جميعا الى هذه المثاليه يوما ما وعلى الله قصد السبيل 000
تشرفت بزيارتكم وارجو منكم تشريفنا دائما لان ارائكم تدعمنا وتقوينا
خالص تحياتى

Hoda said...

عاشقة الفردوس
اهنيكى على هذا الاسم الجميل والرائعه هى مدونتك بالفعل واشكرك على مرورك وتعليقك وارجو ان لا تكون المره الاخيره ولا تحرمينا من اراءك وتحفيزك لنا
خالص تحياتى

Fantasia said...

dearest haneen,
sorry for making it difficult for you to read my arabic in latin letters.. i thought this was better for the visitors of your blog in order to be able to read all comments. but since you made it clear that writing in english is easier for you to read, then i will write my comments in english from now on.
you raised many points in those 2 relpies. and i agree on all the issues you raised concerning some unjust practices by the government.. and i also agree that such practices encourage negative reaction from the citizens who feel crushed by the system. this led to chaos, disrespect of laws, bribes and so on.
but what does equal citizenship have to do with this negative reaction.. normally, in dictatorships, citizens join forces to face injustice from the state. in this sense, elmowatnah, becomes a must and a good asset in uniting all people sharing the same land. therefore, i consider equal citizenship to be welcomed by the people, even if the government is not willing to perform its part in treating all citizens as equal. if the citizens became united, and welcomed the democratic possiblities which equal citizenship offers, they will become more powerful.. that even if the government refuses to take this issue seriously, they can force it to do so.
you raised very good questions concerning Baha'ies and Iraqi Shiites.. first of all, baha'ies are not allowed to prove their religious identity on official papers.. therefore they don't have any freedom in practicing their religion whatsoever!.. they can't build places of worship, and they can't gather in any place to hold prayers or religious celebrations. keeping them in this condition, will not make them leave their religion (cause this is a matter of belief) and will not stop practicing their prayers in secret. the only thing the government is doing by preventing religious freedom is fostering hatred and feelings of injustice inside those people. baha'ies are not dangerous in any way.. they are peaceful people like you and me and any person of faith. but if they are pressured and treated like criminals for no crime, they may possibly turn hostile and dangerous. what harm will it do if they are allowed even one place to practice their religion?.. or even if they were given the right to declare their faith in official IDs? why would any person be angry if someone who already has a different faith, practice his religion freely? so to answer your question: yes, i do agree.
as for iraqis, the issue is different. they isolated themselves with no need for that. they chose to form a community for themselves and prefered not to live among egyptians or mingle freely with them. their country is under occupation, and we sympathize greatly. we welcomed them inside our country, and we had positive feelings towards them. but what they did was like building an iraqi settlement inside egypt. and this is not acceptable.
thus, allowing them to build a shiite mosque, will be putting the religious basis of their small colony.. it will be an iraqi mosque, not an egyptian shiite mosque.
you know of course that Al Azhar mosque used to be a shiite mosque originally. so, there is absolutely nothing against the shiite faith. and if egyptians wish to have a shiite mosque, they must be allowed to have one.
if we refuse that, then why do foreign countries allow muslims to pray in mosques? and we take that for granted, although muslims who hold the citizenship of these countries are a minority.. while the majority who benefit from those mosques are muslim immigrants. in countries like holland, england, USA, canada, germany, france and many more.. muslims are allowed to have schools that teach arabic and islam. now, what happened when france refused to allow veiled girls (or any religious dress) into its public schools (madares el7okooma) only? muslims everywhere objected and got very angry.. although france is not a country which has a muslim majority and is free to decide any laws.. and although our countries don't acknowledge any rights for religious minorities!.. is it france's fault that it has equal citizenship?
what if any of these foreign countries banned mosques and veils? what if they refused to include islam as a religion in their official papers of identification? what if they put a group of people in prison because they are muslims? how will we feel about that?
waiting for your answers.. it is always a pleasure to exchange views with you dear haneen.

Hoda said...

العزيزه/ فانتازيا
اشكرك على اهتمامك وردك على تساؤلاتى والحمد لله اننا اتفقنا الى حد ما فى وجهات نظرنا بالنسبه لتعليقى الاول اما بالنسبه لتعليقى على كلامك فى موضوع البهائيين والشيعه العراقيين فانى اجد فى كلامك نوع من التناقض نوعا ما فانا من خلال قراءاتى لموضوعاتك وخصوصا عن رفضك دائما للعنصريه وعدم فصل فئات المجتمع الى جماعات وهذا ما تنادين به دائما انكى تفضلين تفاعل المجتمع ككل دون اى تفرقه بين جنس او دين او هويه وبالاخص عندما قرات موضوعك فى المدونه بالانجليزيه عن المقهى الذى افتتحته حنان تورك " صبايا" وكان رايك ان مثل هذه العنصريه على حد قولك وانتشار مثل هذه الكافيهات سوف تجعل نوع من الانفصاليه بين النساء بعضهم لبعض وتكون تلك المبادره بمثابة تفرقه عنصريه فلماذا توافقين على ذلك وترفضين تلك مع انى ارى ان ما فعلته حنان لن يضر البلد او الامه الاسلاميه على حد سواء فى شىء ولكن الا تتفقين معى سيدتى ان بداية اى نقول احتلال للبلدان العربيه يبدا بالخلافات التى تبدا بين الطوائف الاكراد والشيعه 00 الخ واذا حدث ذلك التصنيف فى مصر فسوف يؤدى بالفعل الى خلافات جسيمه واعتراضات قد تؤدى الى الحروب الاهليه كما حدث من قبل فى العراق وايران حاليا وافغانستان وكل البلاد التى تتعدد فيها العقائد هذا من ناحية ممارسة الشعائر الدينيه فهل يقبل من وجهة نظرك المصريين بذلك ومن ناحيه اخرى ما يضير الامه اذا كان لمجموعة من النساء المنتقبات والمحجبات مكان يشعرون فيه بالامان والراحه وبعض الخصوصيه مثلها فى هذا مثل اى انسان وهذا من حق اى انسان فلماذا هنا نطالب بمنعهم وهناك لا مع العلم ان جميع فتيات مصر دائما ما تشكى من المعاكسات والتحرشات بهن طيلة الوقت من بعض الشباب المستهتر اليس هذا المكان يكون بمثابة حماية لهم من تلك المضايقات واذا كنا ننظر للغرب على انهم يتيحون لكل الجاليات والديانات المختلفه حرية ممارسة العقيده وفى نفس الوقت يقوموا ببناء اماكن كالبارات والمتنزهات الخاصه بالشواذ جنسياً واكيد طبعا كل الناس بتقول من حقهم يبقى ازاى ما يكونش من حق المحجبات والمنتقبات ان ياخذوا جزء من حقوقهم فى هذا الوطن00
انتظر ردك يا فانتا وااسف للاطاله
خالص تحياتى

Fantasia said...

dear haneen,
thanks for your reply.. and i am so sorry if i was not clear in what i said last time about baha'ies and shiites.. i can see what you wish to convey, but it is clearly built on a misunderstanding here and over there at my blog. allow me to explain things clearer..
when i read that you concluded from my words that i am with discrimination i was so confused.. and thank God, you yourself know well that i am against any form of discrimination.
i first thought that you meant that i discriminated between baha'ies and shiites, giving one the right to practice religious freedom while not giving it to the other. but then i realized that you think that giving followers of different religions the right to build places of worship may cause divisions among the people in our country, which may cause conflicts or foreign intervention.
in order to set things straight let's agree on the following points:
1. the difference between discrimination and divisions:
discrimination is giving advantages to a certain group(s) of people while not allowing the other group(s) to enjoy those advantages.
but divisions seperates people who originally belong to one group, creating a new state by which those sub-groups have differences. this in turn leads members of each group to have different interests which may cause conflicts.
2. it is clear that the case with baha'ies and shiites come under the definition of discrimination.. and in order to be more specific, we say, descrimination based on religion. they live in a country which has signed a human right's agreement in association with the EU in 2001. according to this agreement, egypt is not supposed to discriminate against any citizens based on their religious beliefs. in this case, the fear of foreign intervention exists as long as egypt continues to discriminate against baha'ies (and only egyptian shiites).. while respecting human rights would keep us away from any possiblity of such interventions.
3. baha'ies already exist.. which means that we are dealing with a fact. those people who believe in this religion will continue to hold their faith, whether they are given the right to practice it or not. therefore, by giving them their rights we are not creating any divisions. the opposite will happen as i explained earlier.
4. the examples you mentioned about conflicts between different groups in one country were not caused by the mere existence of a certain sect. what created those conflicts is discrimination.. iraq already had different religions and religious sects.. but what led to the conflict and violence was the discrimination practiced against certain groups. this had found its peek during the rule of Saddam Hussein, who isolated all other religious groups and favored sunnis. moreover, thousands of kurds and shiites were killed in horrible massacres, and of course you heard some of the details during saddam's trial and maybe even before the american invasion of iraq. that's what tore iraq into pieces today.. the hatred caused by inequality, violence, killings, isolation, and discrimination.

as for the cafe i criticised on my blog.. i consider this a direct violation of human rights and a clear message of discrimination that is far more dangerous than any other forms. this place can be the start of the real division you talked about in your reply.
1. it is not as simple as an outing for women wearing hijab and niqab where they can enjoy a cup of tea away from the eyes of men.. this is a place which does not welcome other groups of women, who can no way harm those hijabis and niqabis... this place doesn't allow christian women or muslim women who don't wear a head cover! what harm can those women do to the nice ladies taking a time out? what is the message behind CREATING this division that originally does not exist? what good does it serve?
2. as much as it hurts me, allow me to discuss the divisions this will create:
a) division between women as a sex according to religion. which basically gives the right to christian girls to open a cafe and ban all muslims.
b) division between women of the same religion according to clothes!! what the hell is this? will muslim unveiled women bite them? this is clear intolerance.. they are basically giving a message of rejection to any woman who chose not to dress like them. what do you expect in return? if i am not welcomed by veiled women, then this gives me all the right not to welcome them.
c) by doing so, those women are FORMING a seperate group in society, which rejects all other women.. they are putting themselves in a superior position, by giving themselves the right to ban or not welcome women who don't dress like them. and as a normal reaction, christian and unveiled women won't stand there watching themselves being made into 3rd class people. they will react in an opposite way, trying to prove that they are not inferiors.. how? by FORMING other groups.. then the christian women group will try to prove that they are superior, and the unveiled muslim women group will do the same. can you now see where this is leading?

that's why there is absolutely no contradiction between my opinions. i am totally against any form of discrimination. in this way, baha'ies should be full egyptian citizens like all other egytpians.. while hanan turks cafe is discriminating some women by forming a group of welcomed guests based on their clothes, while banning others of the same sex.

hope the image is much better now. and i am grateful that you gave me the chance to explain my ideas further and include more details.

احساس لسه حى said...

عزيزتى
كل ما السلطة تبعد عن الرعيه كل ما كان الانسان حاسس ان مظلوم وفى قهر المواطنه حقوق وواجبات ولما الانسان يحس انه واخد كل حقوقه عمره ما هيقصر فى واجباته
البوست جميل
سلام

Fantasia said...

dear haneen,
thought about sharing this link with you. it is a radio program about religious freedom in egypt:
http://download.omroep.nl/rnw/smac/cms/tswi_egyptreligion_mp3_en_071130_44_1kHz.mp3

hope you find it helpful. best regards.

Hoda said...

عزيزى/ احساس لسه حى
اشكرك على مشاركتك وتعليقك على الموضوع وفعلا بالظبط انت لخصت بجمله ذكيه اللى اقصده الى حد ما فى البوست وسعيده انه حاز على اعجبابك ويا ريت تشاركنا دايما برأيك فى الموضوعات القادمه
خالص تحياتى

Hoda said...
This comment has been removed by the author.
Hoda said...

dearest, fantasia

every thing coming from u should be useful to me indeed, I download the file but I am afraid didn't listen to it yet but sure I will, I really got your point of view in your last comment, every thing being clear right now so I respect your opinion and want to thank u so much about your concern you are welcomed any time ,and I am so glad that your here discussion issues with me that's all give me the honor to meet some special person like u, thank u again
my best regards

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.