Wednesday, January 9, 2008

يا معشر النساء لستن ناقصات عقل ودين

اولا احب ان اوضح ان هذه المقاله طويله شويه فأرجوا التحلى بالصبر وسعة الصدر اثناء قرائتها وفضلت ان تكون مكتمله لان كلموضوعاتها مرتبطه ببعضها

ابدأ كلامى بخبر قرأته فى احدى الصحف الاسبوعيه عن باحث اسلامى وهو المهندس الاستشارى على عبد الجواد – خطيب ومدرس معتمد من الازهر وهو يقوم بالرد على الروايه التى ورد فيها هذا المعنى المشهور بين عوام الناس أن النساء ناقصات عقل ودين وقد حث هذا الباحث المسلمين جميعا بالعمل على تنقية التراث الدينى الذى لدينا نحن المسلمين بما يتوافق مع القرآن الكريم وهدىالنبى – صلى الله عليه وسلم – وصحيح سنته التى ولا شك تتفق مع ما جاء فى كتاب الله عز وجل وقد فندها الباحث على النحو التالى
وردت هذه الروايه فى صحيح البخارى كتاب الحيض رقم 293 وكتاب الزكاة رقم 1369 وفى صحيح مسلم كتاب الايمان رقم 114 وفى الترمذى كتاب الايمان رقم 2538 وفى ابى داود كتاب السنه رقم 4059 وفى ابن ماجة كتاب الفتن رقم 3993 وفى مسند احمد فى مسند المكثرين رقم 5091 ولم ترد فى كل من النسائى والدارامى والموطأ لمالك لماذا وقد وضع علماء الحديث شروطاً لصحته هى
1- أن يكون السند متصلاً وأن يكون الراوى عادلا ضابطاً حافظاً والا يكون هناك راو مجروح فى السند مثل أن يكون موصوفاً فى
كتب الرجال بصفات المرسل او المدلس او تغير حفظه أو تاه آخر عمره وقد وجدنا فى روايات البخارى ومسلم أن الراوى زيد بن اسلم رتبته يرسل(والمرسل كما قال النووى فى كتابه التقريب حديثه ضعيف) وهو راو مشترك فى روايات البخارى ومسلم وبذلك تضعف روايات البخارى ومسلم الثلاث وأيضاً لوجود عمر بن ابى عمرو ورتبته ثقة ربما وهم وكذلك المقبرى الذى رتبته تغير قبل موته بأربع سنين فى مسلم وهذا التضعيف بشروط اهل الروايات وعلماء الحديث كذلك وجدنا أن رواية الترمذى بها الراوى عبد العزيز بن محمد رتبته صدوق كان يحدث من كتب غيره فيخطىء وكذلك الراوى سهيل بن صالح رتبته صدوق تغير حفظه فهو مجروح وبذلك يكون الحديث ضعيفاً حسب القاعده فى علم الحديث التى تقول " الجرح مقدم على التعديل-


أن يكون المتن لا شذوذ فيه ولا علة ومنطوق المتن فى البخارى هو ( خرج رسول الله فى اضحى أو فطر- الى المصلى ثم انصرف فوعظ الناس وأمرهم بالصدقة فقال : ايها النساء تصدقوا فمر على النساء فقال : يا معشر النساء تصدقن فأنى رأيتكن أكثر أهل النار فقلن وبم ذلك يا رسول الله قال " تكثرن اللعن وتكفرن العشير ، ما رأيت من ناقصات عقل ودين أذهب للب الرجل الحازم من إحداكن يا معشر النساء ثم انصرف فلما صار الى منزله جاءت زينب إمرأة بن مسعود تستأذن عليه فقيل يا رسول الله هذه زينب فقال أى الزيانب فقيل إمرأة بن مسعود فأذن لها قالت يا نبى الله إنك أمرت بالصدقه وكان عندى حلى فأردت أن أتصدق به فزعم ابن مسعود أنه وولده أحق من تصدقت به عليهم فقال صدق بن مسعود) وشذوذ المتن فى الآتى :
- لم يحضر الرسول الا اضحى واحداً فقط فى السنه التاسعه فكيف لا يتذكر ذلك الراوى الناقل عن رسول الله ؟ وبذلك يكون الراوى غير حافظ وبذلك يكون مجرد مجروحاً!!! أليس هذا منطقياً ؟ وبالتالى فيكون السند ضعيفاً لجرح الراوى وكذلك الرواية.
- خطبة العيد تكون للرجال والنساء وقد خطب الناس وامرهم بالصدقة فهل خطب خطبة اخرى للنساء بعد خطبة العيد وأمرهم منفردين بالصدقه ايضاً؟ ثم كيف يرى رسول الله النساء فى النار وهن لم يحاسبوا بعد؟
- وصف النساء بالنقص فى العقل والدين وانهن يذهبن بلب الرجل الحازم ؟ فكيف يذهبن بلب الرجل الحازم الا بالخلاعه؟ وإظهار ما يذهب بلب الرجال وهذا يكون من سوء الخلق وليس من نقص العقل 0
إطلاق صفة نقصان العقل على مطلق النساء بما فيهم إمرأة فرعون ومريم والسيده خديجة وملكة سبأ لا يتكلم به رسول الله وقصة إمرأة بن مسعود الموجوده فى الروايه دليل على رجاحة عقل هذه المرأه التى أخذت بحكم الرسول
- واخيرا فإن الله لم يخلق المرأة ناقصة عقل ثم يحاسبها؟ فلها أن تفعل ما تشاء لأنها أصبحت سفيهة . وإذا كان تكريم المرأة فى نقصان عقلها فلماذا ترك الرجال دون تكريم؟ " والرجال شقائق النساء " كما يقول الرسول فى حديث آخر وفى الرواية "إنكن تكثرن اللعن وتكفرن العشير" فهل الرجال فى الاسواق لا يكثرون اللعن وهل الرجال الذين يتركون أولادهم وأزواجهم لا يكفرون العشير؟
- هذه الرواية لا يؤخذ منها عقيدة ولا حكم ولذلك لم يذكرها مالك ولا الدارامى ولا النسائى .
الاسلام لم يقسم المسلمين الى ناقصى عقول وكاملى عقول بل ساوى بين الناس0 وبجرح الرواة فى السند وشذوذ المعنى فى المتن يكون الحديث مشكوكاً فى صحته وضعيفاً ولا يجب أن يؤخذ به فى الحكم على النساء !! حسب شروط علماء الحديث !! فما رأيكن يا كاملات العقل والدين؟ فهل من مدافع عن سنة رسول الله – لتنقيتها- لا يخاف فى الله لومة لائم؟ والله يقول " وإذا قيل لهم اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبع ما الفينا عليه أباءنا أولو كان آباؤهم لا يعقلون شيئاً ولا يهتدون) "البقرة:170" ويتساءل الباحث : هل من الممكن .. أن تقبل النساء أن يلقى عليهن أحد السلام ويقول: السلام عليكن ايتها الناقصات فى العقل والدين؟ .. وكيف نفسر موقف إمرأة فرعون التى فاقت كثيراً من الرجال فى الحكمة والعقل ، بل وجعلها القرآن نموذجاً للرجال قبل النساء؟ 00 ولماذا يربط البعض بين عاطفة المرأة وبين هذا النقصان.. أليس من الأولى أن تكون العاطفة سبباً لرجاحة العقل .
لكن وهذا هو الاهم : كيف يقول رسول الله هذا الوصف عن النساء ، ويقول لنا فى حديث آخر " خذوا نصف دينكم عن هذه الحميراء" أى السيدة عائشة – اليست عائشة من النساء اللاتى ينطبق عليهن حديث نقص العقل والدين؟ وهل نأخذ ديننا من ناقصة عقل ودين كرمها القرآن بوصفها إحدى امهات المؤمنين
فلنتقى الله فى ديننا .. ولنعمل عقولنا حتى لا نكون ممن قالوا " لو كنا نسمع أو نعقل ما كنا فى اصحاب السعير



حقاً جزاك الله خيراً ايها الباحث والعالم الجليل وازيد على ما ذكرت العديد من قصص تنتقص من قدر المرأه وتحجمه وتحقره فنجد ان معظم النصوص القرآنيه اللى بتخص المرأة وحقوقها ان القرآن على عكس التوراة مثلا لا يجعل من حواء نموذج الجنس النسائى – وسيلة الشيطان لإغواء آدم بالاكل من الشجره المحرمه عصياناً للامر الالهى ولكن القرآن كان واضحاً فى التسوية بين آدم وحواء فى المسئولية والعقاب ولكن المفسرين المسلمين دمجوا القصة التوراتية فى تفسيرهم ، وحملوا حواء مسئولية الخطيئة وهكذا صارت المرأة فى الخطاب المتشدد فى كل عصور التخلف عنواناً للرجس والخطيئة ومدخلاً للشيطان، وصار حبسها وحجبها عن الاختلاط والفعالية الاجتماعية هو الحل لا لصونها وحدها فقط من اغراء ابليس بل لصون الرجل كذلك. والفكر الاسلامى عامة شغل بقضية الانسان وعلاقته بالله دون اعتبار للجنس. ولكن لأن القرآن نزل فى البداية على قوم كان التمييز بين الرجل والمرأة جزءاً من ثقافتهم ونظامهم الاجتماعى، فكان من الطبيعى ان ينعكس ذلك على مساجلات القرآن معهم. والخطأ كل الخطأ على أن نتعامل مع التعبيرات السجاليه على انها تشريعات جاء بها الاسلام، وهو الامر الذى يفسر لنا كثرة الفتاوى والتأويلات الخاطئة النابعه من ذلك الخلط . ان المساواه بين الرجل والمرأه توجد فى جانبين اساسين الجانب الاول أصل الخلق من نفس واحدة وذلك خلافاً للتوراه التى تعتبر حواء جزءاً من آدم وخلقت من ضلع اعوج الذى يحتاج دائماً للتقويم بالتأديب. والجانب الثانى هو المساواة فى التكاليف الدينية وما يترتب عليها من ثواب أوعقاب، وذلك فى قوله تعالى " يا أيها الناس اتقوا ربكم الذى خلقكم من نفس واحدة وخلق منها زوجها وبث منهما رجالاً كثيراً ونساء واتقوا الله الذى تساءلون به والارحام إن الله كان عليكم رقيباً"سورة النساء الايه1 وقوله تعالى" هو الذى خلقكم من نفس واحدة وجعل منها زوجها ليسكن إليها" سورة الاعراف الايه189 وقوله تعالى " من عمل صالحاً من ذكر أو انثى وهو مؤمن فلنحيينه حياة طيبة ولنجزينهم أجرهم بأحسن ما كانوا يعملون" سورة النحل آية 97 وقوله تعالى" ومن يعمل من الصالحات من ذكر أو أنثى وهو مؤمن فأولئك يدخلون الجنة ولا يظلمون نقيرا" سورة النساءالايه 124 وقوله تعالى " ومن عمل سيئة فلا يجزى الا مثلها ومن عمل صالحاً من ذكر أو أنثى وهو مؤمن فأولئك يدخلون الجنة يرزقون فيها بغير حساب"سورة غافرآيه 40 وقوله تعالى " فأستجاب لهم ربهم أنى لا أضيع عمل عامل منكم من ذكر أو أنثى بعضكم من بعض " سورة آل عمران آية 195 وقوله تعالى" والمؤمنون والمؤمنات بعضهم أولياء بعض يأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة ويطيعون الله ورسوله اولئك سيرحمهم الله إن الله عزيز حكيم. وعد الله المؤمنين والمؤمنات جنات تجرى من تحتها الانهار خالدين فيها ومساكن طيبة فى جنات عدن ورضوان من الله اكبر ذلك هو الفوز العظيم" سورة التوبه
يوجد بعض النصوص السجاليه يبدو فيها تمييزاً بين الذكر والانثى جاءت فى سياق الرد على المشركين حيث نسبوا لله الاناث وان الملائكة بنات الله وكانوا فى ذلك ينطلقون من عقائدهم آنذاك منذ القدم والتى كانت ما تزال بقاياها باقية حين نزل القرآن وذلك لان اسماء الالهة التى كانوا يعبدونها هى "اللات " و"العزى" "مناة" اسماء مؤنثه والدليل على تلك السجاليه ان القرآن يجمع الامرين عبادة الالهه المؤنثه ونسبة الاناث (الملائكه) الى الله فى سياق واحد فى قوله تعالى " أفرايتم اللات والعزى . ومناة الثالثة الاخرى . الكم الذكر وله الانثى . تلك إذاً قسمة ضيزى. إن هى الا اسماء سميتموها أنتم وآباؤكم ما أنزل الله بها من سلطان إن يتبعون الا الظن وما تهوى الانفس ولقد جاءهم من ربهم الهدى . أم للانسان ما تمنى . فلله الآخرة والاولى" سورة النجم الايات19-25
ونفترض ان المجتمع العربى قبل الاسلام كان قد تجاوز مرحلة المجتمع الامومى الانثوى وصار مجتمعاً ذكورياً لان عبادة آلهة مؤنثة تتناقض مع قواعد التعامل مع الانثى بوصفها كائن منحطاً يجلب العار كما كان واضحاً من ممارسة وأد البنات فى قوله تعالى " وإذا المؤدة سئلت. بأى ذنب قتلت" ولذلك اعتبر القرآن ان اصرار العرب على نسبة الاناث الى الله يعتبر من منطق القيم السائده آنذاك نوعاً من التحقيروكانوا يتصورون ما هو اشد وثنيه وهو وجود علاقة نسب بين الله والجن نتج عنها ولادة الملائكه فكان قوله تعالى " إن يدعون من دونه إناثاً وإن يدعون الا شيطاناً مريداً"سورة النساء
ومما يندرج ايضاً فى سياق الوصف القرآنى ولكنه اعتبر تشريعاً قوامة الرجل على المرأة والتى فهمت على بأنها تعنى مسئولية الرجل عن المرأة بكل ما يترتب على المسئولية من سلطة عقاب يمارسها الرجل تأديباً للمرأة من (الهجر والضرب ) وذكرها فى قوله تعالى " الرجال قوامون على النساء بما فضل الله بعضهم على بعض وبما انفقوا من أموالهم فالصالحات قانتات حافظات للغيب بما حفظ الله واللاتى تخافون نشوزهن فعظوهن واهجروهن فى المضاجع واضربوهن فإن أطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلاً إن الله كان علياً كبيراً" سورة النساء " - احب ان ابرز ملاحظه هنا وهى ان يكفينا شرفاً نحن النساء ان الله سبحانه وتعالى انزل سورة بأسمنا نحن تخص كل شئوننا فهل يوجد اكثر من ذلك تشريفاً – والذى يتأمل المرويات التى اوردها السيوطى فى سبب نزول هذه الآية يدرك مسألة مراعاة الوحى لأحوال المخاطبين وأخذها فى الأعتبارإذ تحكى ان امرأه جاءت للنبى(ص) تشكو زوجها لانه لطمها ، فقال النبى"ليس له ذلك" وفى رواية اخرى أن النبى حكم للمرأة أن تقتص من زوجها – أى تلطمه كما لطمها- ولعل ذلك الحكم من جانب النبى – ان صحت الرواية- كان إعمالاً لمبدأ القصاص ولا شك ان انكار النبى هذا الفعل من جانب الزوج له دلاله واضحه على تأكيد مبدأ المساواة الاصلى فى الاسلام ولكن لان المخاطبين لم يكونوا بعد قادرين على احتمال تلك المساواه نزلت آية القوامه ولكن السؤال هل الآية تشرع للقوامه أم تصف واقع الحال فى عصر ما قبل الاسلام؟
ففى قوله تعالى "بما فضل الله بعضهم على بعض" فهنا تفضيل الهى للرجل على المرأة كتفاوت الدرجات والتفاوت الاجتماعى والاقتصادى بين البشراو القدرة البدنيه وليس المقصود ان يتخذ البعض الاخر بالسخرية والتحقير فالقوامه إذا ليست تشريعاً بقدر ما هى وصف للحال وليس تفضيل الرجال على النساء فالدرجة التى للرجال على النساء فرع على اصل ققوله " ولهن مثل الذى عليهن بالمعروف" اى بحسب التقاليد والاعراف المستقرة فى المجتمع ولم يقل احداً ان التقاليد والاعراف احكام الهية ابدية مطلقة وان معنى القوامة ليس السلطة المطلقة العمياء بمعنى التحكم والاستئثار بسلطة اتخاذ القرار من جانب الرجل ووجوب الطاعة المطلقة – العمياء أيضاً – من جانب المرأة إن معنى "القوامة" القيام بتحمل المسئولية الاقتصادية والاجتماعية اليس الله سبحانه وتعالى "الحى القيوم" بمعنى القائم بحفظ الوجود ورعايته وهو القائم بالقسط اى بالعدل والقائم على كل نفس بما كسبت القوامه إذاً مسؤولية يتحملها من يستطيع من الطرفين الرجل أو المرأة ، او يتشاركان فيها بحسب ملابسات الاحوال والظروف . ولعل مما له دلالة أن القرآن جعل علة القوامه أمرين : الافضلية والقدرة على الانفاق ، لكنه لم يحدد بشكل قاطع أفضلية من على من وتركها من دون تعيين ، الامر الذى يعنى تداول القوامة أو المشاركة فيها ونرى من كل ما تقدم ان القرآن ساوى بين الرجل والمرأة فى الاهلية ، والتكاليف الدينيه وان تحققت فإن ذلك يفتح الى أبعد الحدود أبواب المساواة بين الجنسين فى التكاليف الدنيويه التى تحرم منها المرأه فى كثير من الاحيان وقرر القرآن أن المرأة مسؤولة مع الرجل عن إصلاح الواقع وعمارة الارض فالرجال والنساء فيه أولياء بعض هم ليسوا ذكراً وانثى ،ولا سيداً ومسودا، ولا جنساً اعلى وآخر أدنى ، ولكن كل منهما معين للآخر وناصره فى الامر بالمعروف والنهى عن المنكر اى انهم جميعاً مسئولون عن اصلاح المجتمع وتقويمه ، وتقدمه والنهوض به ،الامر الذى يستلزم انتشاراً واسعاً متكافئاً فى كافة ميادين التربية والتنمية والتوجيه ولكى تنهض المرأه بواجبها فلابد لها ان تتسلح بما تقتضيه تلك المسئولية الكبرى من علم وخبره، وليس ذلك فحسب ، وإنما لابد لها ان تكون فى قلب موقع الاصلاح وشريكه فى اتخاذ القرار.
ً،




والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

29 comments:

انحلت سيور العربه وسقط المهر من الاعياء said...

مكنتش عاوز ابدا التعليق
كل ما ادخل اقول لما حد يعلق من معاشركن فملقتش فععلق بما انى من العشيره التانيه اللى جنب عشيرتكن
انا كواحد من العشيره التانيه بقول انا متفق مع الباحث ومعاكى واحب ازيد

اول من كتب ودافع عن حقوق المراه ورد احاديث الامام البخارى والمر ويات وتحمل نتاج اراءه قدحا وظلما
هو الامام الشيخ المجدد محمد الغز الى رحمه الله لو اكيد عارفه وقر تيله لها حزمه من الاراء الر ائعه فى هذا الشان ومجموعه من الكتب الرصينه التى توضح الدين بشكل جيد مزيل للالتباس خصوصا موضوعات المراه والمر جعيات وموقف الاسلام من الحضارات يعنى موسوعه للا نسان اللى عا وز يفهم دينه بجد بعيدا عن الحشر جات
ودعوات المتزمتين والمتسيبين

تحياتى

احساس لسه حى said...

عزيزتى
اول شئ الحديث بالضبط كده
فعن أبي سعيد الخدري (رضي الله عنه) قال: خرج رسول الله (صلَى الله عليه وسلَم) في أضحى أو فطر إلى المصلى، فمرّ على النساء فقال: "يا معشر النساء تصدّقن، فإنّي أُريتُكنَّ أكثر أهل النّار" فقلن: وبم يا رسول الله؟ قال: "تكثرن اللعن، وتكفرن العشير، ما رأيت من ناقصات عقل ودين أذهب لِلُبِّ الرجل الحازم من إحداكنّ". قلن وما نقصان ديننا وعقلنا يا رسول الله؟ قال: "أليس شهادة المرأة مثل نصف شهادة الرجل؟" قلن: بلى قال: "فذلك من نقصان عقلها. أليس إذا حاضت لم تصلّ ولم تصم؟" قلن بلى. قال: " فذلك من نقصان دينها" أخرجه البخاري في كتاب الحيض وكتاب الزكاة.
نوضح معناه بقه ونشوفه بيظلم المراه فى ايه ومزعل نساء كتير ليه
اول حاجه
لمّا قال عليه الصلاة والسلام ذلك لم تبادر النساء إلى الاعتراض ولكن سكتن عنه وبادرن إلى السؤال عن ماهيّة نقص العقل والدين فيهنّ.
والحقيقة أنّ نقص العقل والدين شيء نسبيّ فقد تجد امرأة أكمل عقلاً من الرجل وأعظم ديناً أضف إلى ذلك التفاوت بين الكامل والأكمل والناقص والأنقص.

وفي نصّ الإمام الحافظ ابن حجر في الفتح على ذلك يقول: "وليس المقصود بذكر النقص في النساء لومهنّ على ذلك لأنّه من أصل الخلقة لكنّ التنبيه على ذلك تحذيراً من الافتتان بهنّ. ولهذا رتّب العذاب على ما ذكر من الكفران وغيره لا على النقص. أي على ما ذكر من إكثار اللعن وكفران العشير وإذهاب عقول الرجال

كمان لو بصينا للشطر دخه من الحديث هيبان المعنى الواضح الشافى

وما نقصان عقلنا وديننا يا رسول الله قال:" أليس شهادة المرأة مثل نصف شهادة الرجل؟ قلن بلى قال: فذلك من نقصان عقلها، أليس إذا حاضت المرأة لم تصلّ ولم تصم؟ قلن بلى، قال: فذلك من نقصان دينها".

فاللى يقول ناقصات عقل ودين ويسكت كده ما بينش الحقيقه كامله والحديث كامل كانه قال

قوله تعالى: (فويل للمصلّين) ولا يكمل الآية ليتّضح المعنى وهو قوله تعالى (الذين هم عن صلاتهم ساهون، الذين هم يراؤون ويمنعون الماعون).

وبيبان أنّ المراد بنقص العقل هو نقص الشهادة تخفيفاً عليها وهذا له شرح طويل وكلّه حكم ورحمة منه تعالى. وأنّ المراد بنقص دينها هو أنها تضع الصلاة أيام حيضها فلا تقضيه وتقضي الصوم فقط كما هو معروف لدى النساء.
مش نقصان عقلها فى كل دنيتها بقه واى شئ تعمله
والشيخ الشعراوى بيقول
وَصْفَ رسولِ الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ النساءَ بأنهنَّ ناقصات عقل معناه أن المرأة تفعل أشياء بعاطفتها يقف العقل عندها.

أما مسألة الدين فهي بحكم طبيعة خَلقها تمر عليها أيام لا تؤدي فيها صلاة ولا صيامًا، وهذا ليس عيبًا؛ لأن الله خلقها هكذا، فهذه طبيعتها لتؤديَ مهمتها في الحياة.

إذًا فالمسألة شرح لطبيعة المرأة وليست محاولةً للانتقاص منها، وإلا ما كان رسول الله ـ صلى الله عليه وسلم ـ قد أخذ برأي أمِّ سلمة في صلح الحديبية.

فالرجل لأنه يسعى في سبيل الرزق محتاج لأن يحكّم عقله وحده دون عاطفته حتى يستطيع أن يحصل على الرزق ويوفر للأسرة احتياجاتها. والمرأة لأنها هي التي تحنُو وتربّي وهي السكن فلا بد أن تكون عاطفتها أقوى لتؤديَ مهمتَها،

واقرى كتير عن معنى الحديث هتعرفى انه لا بينقص من قدر المراه ولا بيحسس الرجل انه اذكى منها
واكيد نظرتنا لايات القران والاحاديث والكلمات اللى فيهم لو نفهما صح هتحس بيها ونعرف قدرها بس نحس بيها كواقع عيشينه ومتعايشين معاه منذ الاف السنين كطبيعة المراه وطبيعة الرجل
تحياتى يا افندم
سلام

Hoda said...

اخى العزيز/محمد

اهلا بيك شرفتنى حقيقى بس واضح ان معشر النساء لسه نايمين...ههههههه
وعلى ما يصحوا بقى انا يكفينى زيارتك ومشاركتك والحمد لله ان انت موافق ع الكلام دا شىء يسعدنا أكيدانا يهمنى ان الناس كلها تقرا بس كلامى دا ويعقلوه ومش مهم يا سيدى يعلقوا وفعلا عندك حق بالنسبه لكتابات وتفسيرات الشيخ الغزالى بدفاعه عن حقوق المرأه وانشاء الله هيكون فى بقيه للكلام دا بالنسبه لموضوع الزواج والطلاق والميراث والعوره والحجاب وعمل المرأة وهيكون فيها آراء هذا الشيخ الجليل لنوضح امور لم تنصفت هذا الشيخ رحمه الله وتجنت عليه ومره ثانيه اشكرك على زيارتك الكريمه التى اسعدتنى بحق ..خالص تحياتى

Hoda said...

الاستاذ/ احساس لسه حى

أشكرك على مشاركتك معانا

تحياتى

Abd-Alrahman said...

اية الجمال دة يا حنة
بجد موضوعك جميل جدا
بس انتي متحمسة شوي للستات
هههههههههههههههههههه

شكرا علي زيارتك لمدونتي

Fantasia said...

الغالية حنين
لأ متقلقيش, معشر النساء صاحيين ومفوقين وتمام التمام
انا لازم ابوسك على البوست ده
الله ينور عليكي
يا لهوي لو كانت ست هي اللي عملت البحث ده
كان زمانهم اهدروا دمها وقتي كدة
حتى لو كان معاها دكتوراه من الأزهر
كويس ان الباحث راجل, الحمد لله
صدقيني الكلام ده معظم الشيوخ لسة بيستشهدوا بيه في كلامهم عن المرأة
بينسبوا ابشع الاقوال والافكار الجاهلية للرسول الكريم باسم الدين والاخلاق
مش قولتلك مفيش اخطر على الاسلام من المسلمين المتعصبين اللي الجهل عاميهم؟
شيخ الجامع اللي جنبنا مثلا, متجوز اربعة
ومع ذلك مفيش جمعة واحدة تعدي غير لما يشتم ف الستات ويتوعدهم بجهنم
طيب لما احنا كدة كدة راحية جهنم, عايزين مننا إيه
ماهو لو الموضوع كدة, تبقى دي مشيئة ربنا, ومحدش هيقدر يغيرها
هوونا بقى. على الأقل نشوف يومين عدلين ف الدنيا
ولا الرجالة عايزينا نتعذب دنيا وأخرة؟

بجد مجهود مشكور يا حنين
جزاكي الله كل خير

الشريف / جمال طة said...

عزيزتى الفاضلة
شكرا لمشاعرك الطيبة وشكرا لتضامنك معى مع جزيل شكرى لتشريفك مدونتى بالزيارة والتعليق

Hoda said...

عزيزى
dr-online
يا باشا الجمال اللى عندك انت فى مدونتك الجميله وبعدين انا بحب اشقر عليك كده من وقت للتانى علشان اونسك فى غربتك الناس لبعضيها برضه ولا ايه وانشاء الله ترجع لنا دكتور اد الدنيا
اى خدمه
تحياتى يا جميل

mado80 said...

اولا احيكي علي الموضوع ده لأن بجد موضوع المرأه في الأسلام فيه كثير من المغالطات التي يقع فيها غلاه المتدينيين والعلمانيين في نفس الوقت

ومن السخريه ان الفريقين بيستشهدوا بنفس الأيات والأحاديث يعني مثلا تلاقي واحد علماني بيذكر الحديث اللي حضرتك ذكرتيه علشان يبين ان الأسلام انتقص من حقوق المرأه

اما غلاه المتدينين فهم يستشهدون به ايضا ليبينوا ان المرأه قاصره واحب ان اوضح ان هذا غير صحيح تماما


فيه كتاب ارجو من كل اخ واخت بيستشهدوا بالأحاديث المشهوره عن نقصان عقل المرأه وعدم صحه ولايتها أو مسأله الميراث وكيف انها ترث نصف ما يرثه الرجل اقول ارجو من كل اخ واخت الرجوع ليه لأنه كتاب مهم جدا بصراحه ،وبيفند كل الأقول الغير صحيحه في ذلك



الكتاب للدكتور محمد عماره المفكر الأسلامي المعروف/الكتاب اسمه
التحرير الأسلامي للمرأه.....الرد علي شبهات العلاه

الكتاب رائع بصراحه وفيه رد للكثير من الأمور التي يستشهد بها العلمانيين بأدعائهم ان الأسلام انتقص من حقوق المرأه

تحياتي ليكي وخالص تقديري

Hoda said...

صحبتى وحبيبتى فانتازيا

اللى مصيطانى ورفعه راسى فى المنطقه واللى انشاء الله الجماعات الاسلاميه المتطرفه هتهدر دمنا وتقتلنا احنا الاتنين ونحصل بقى الشهيده بناظير بوتو وكل القتلة . بس سيبك انتى حتبقى موته مشرفه برضه اهو على الاقل نبقى شهدا والناس يفتكرونا ونبقى موتنا دفاعاً عن القضيه ولا ايه
انا مش قادره امسك نفسى من الضحك من ساعة ما قريت تعليقك عجبتنى قوى الجمله دى طيب لما احنا كدة كدة رايحين جهنم, عايزين مننا إيه
ماهو لو الموضوع كدة, تبقى دي مشيئة ربنا, ومحدش هيقدر يغيرها
هوونا بقى. على الأقل نشوف يومين عدلين ف الدنيا
ولا الرجالة عايزينا نتعذب دنيا وأخرة؟ بجد عسل عسل يا فانتا
منتظره جديدك القيم الحر والجرىء علشان زى ما انتى عارفه ما عندناش وقت نضيعوا عايزين نلحق اول طياره لجهنم ...ههههههه

سلام يا الذ فانتازيا

أحساس لسه حى...كلام من جوه روح لكل روح said...

عزيزتى
تقريبا شكرا على مرورى مش رد على تعليقى
لو تحبى معلقش تانى ممكن
بس كنت اتوقع اكون اطول رد يكون على تعليقى لان من ايدك مقلش جديد لاكن اللى يعارضك ويجيب ادله تعارض كلام او توضحه اولى تردى عليه
واظن انا تعبت نفسى وبحثت فى النت وجبتلك الرد ده مش علشان يا ترفضيه يا ترجعى كلامك وتقبليه
شكرا على تعليقك
سلام

الربان said...

تحياتي

حقيقي أنا باستغرب ليه فئة من الناس سواء رجال او نساء عاملبن معركة الراجل و الا الست...

هل انتهت كل مشاكلنا الاخري حتي نبحث في ما يزيد الاختلاف...

الرجل و المرأة صنوان...يكمل منهما الاخر...
الحياة مليئة بنماذج من النساء ذو عقل ودين...في كل التخصصات...
و ايضا الرجال ذو عقل ودين وناجحين
لكن أيضا يوجد فاشلين سواء من الرجال او النساء...
اقصد اقول انه لا يوجد مقياس او معيار يمكن الاستناد اليه...

في رأيي ، إن كان الحديث صحيحا، فقد يعني تغلب عاطفة المرأة علي تفكيرها أحيانا، ذلك لان الله وضع في قلبها الرحمة و الشفقة و الحنان و المودة اكثر من الرجل...مثلا المرأة تعاني الامرين في الحمل و الولادة...و يقترب منها الموت...لكن ان تأخر حملها تحزن و تشعر بكأبه..
اما الدين فقد يكون، و الله اعلم، لانه يعتريها ما يعتريها كل شهر...فلا تصل و لا تصوم..
و الله تعالي اعلم

الخلاصة...ان نترك كل ما نختلف حوله و نتجمع حول كل ما يجمعنا...
و ستبقي العلاقة بين الرجل و المرأة سر
من أسرار الحياة...

تحياتي و دمتي بألف خير

walaa said...

فعلا المراه هى النصف الثانى من المجتمع ميتهيأليش ان المسئوله عن تربية الاطفال وعن انشاء المجتمع الجديد يكون الله عز وجل حططها بنفس الصوره ثانيا مكنش الله عز وجل رى ما انت قلتى سواه بينهم فى العقاب والثواب مكنش الرسول (ص)ا يشورهم فى بعض اموره وياخذ بالنصيحه
تحياتى لك ولاء

Hoda said...

الشريف /جمال طه

لا شكر على واجب يا افندم دا فعلا اقل حاجه ممكن نعملها معاك وكلنا لازم نتضامن لرجوع الحقوق الى اصحابها ونكشف و نفضح جميعاً هؤلاء النصابين والمدلسين والحراميه وحسبى الله و نعم الوكيل فيهم تأكد يا اخى ان نصر الله قريب بإذن الله وكلنا معك قلباً وقالباً وتشرفت بزيارتك وارجوا ان تكون ضيفاً عزيزاً وصاحب مدونه دائماً

خالص تحياتى

Hoda said...

mado80

مرحباً بك لاول مره عندى فى مدونتى المتواضعه وارجو ان تكون حازت على القليل من اعجابكم واستحسانكم كما اشكرك على اتفاقك معى من حيث المبدأ ووجهة النظر و اوعدك بإنى سوف ابحث عن الكتاب المرشح من قبلكم للاستفاده منه لان فعلا هذه الموضوعات المتعلقه بحقوق المرأه فى الاسلام فى حيز اهتمامى دائماً
بجد شرفتنى واتمنى ان لا تكون الزياره الاولى والاخيره لانه بالفعل اراءكم ومشاركتكم تسعدنى وتهمنى

خالص تحياتى

Hoda said...

الاستاذ/ احساس

اقول ايه بس ما انت لو ما شاكستش كده ما تبقاش حسام يا استاذى الفاضل انا ردى كان متشكرين على مجهودك اللى بذلته واضفت لينا رأيك المبجل زى كل الاخوه والاخوات المعلقين اللى تفضلوا بطرح وجهات نظرهم وتوصياتهم اما بالنسبه للحديث اللى انا نشرته هنا فدا حضرتك لباحث من الازهر اجتهاده الشخصى ولو كنت حضرتك تكرمت وقريت الموضوع كنت عرفت ان هو بيرد على المرويات اللى ذكرت لكل الأئمه بما فيهم الشيخ البخارى اللى بتستشهد بيه هو بقى الباحث بيضعف الحديث دا فكان له ان يرويه من المصادر المستند عليها فى بحثه وطبقاً لما توصل اليه بنفسه يعنى دا اجتهاد شخصى مش تأليف ويا ريت حضرتك قبل اما تعلق وتجادل على طول ابقى اقرى الاول علشان خطرى ومش عارفه ليه يا حسام ان الحكايه عندك انك تدخل المدونات لمجرد النقار والمقاوحه وبس مش للنقاش وبعدين تقول لا تقربوا الصلاه وكلام كبير كده انا بصراحه ما لقيتشى كلام فى تعليقك ارد عليه من الاصل وعلشان كده قلت لك شكراًلمشاركتك وبعدين بتقول لو مش عايزانى آجى اعلق تانى قولى وانا يا حبيبى قلت كده عمرى المدونه مدونتك وتيجى فى اى وقت بس تناقشنى فى كلام انا اللى اكون قايلاه وانت اضفت برضه للموضوع وجهة نظر بس كلنا عارفينها وكنا بنعرض الجديد اللى توصل اليه الباحث وبعدين انا عمرى ما هعاملك بمعاملتك واستقبلك استقبال زى استقبالك لى فى مدونتك والطوب والدبش اللى فى ردك على واتهامك لى فيما معناه انى ما عنديش دم وما بغرشى على دينى على العموم تشكر يا ذوق وشرفت

حبة حاجات (ايمان) said...

والله تسلم ايدك ياحنونه ياقمر
بس فعلا فى كتييير اوى من اولاد ادم مش عارفينن يعنى ايه معنى المقوله دى ومش عايزين يعفرفوها اصلا
يعنى نوع من عدم نقصان لكبريائهم وانهم بياخدو اللى على مزاجهم من الدين وطبعا مش كلهم دا بعضهم

بوست جميل

Hoda said...

الربان

اهلا وسهلا خطوه عزيزه زى ما بيقولوا بس بالقطع مش عزيزه اللى فى قناة ميلودى نورتنا والله هو مفيش حرب ولا معارك ولا حاجه من دى غاية ما هنالك ان انا بحاول اوضح عدة التباسات مقترنه بالمرأة وفكره تكاد تكون غير سليمه بيفسروها رجال الدين على حسب اهوائهم وكلام مغالط الى الان رجال الدين بياخدوا بيه فى فتاواهم وما بيفكروش حتى يجتهدوا ويشوفوا الكلام دا ينفع يطبق دلوقتى وهو من مئات السنين و فى بعض الاحيان بينتقص من قدر المرأة لكن الرجاله زى الفل وعلى عينه وراسنا يا باشا انا بعرض اجتهادات ووجهات نظرطالما تحدث عنها رجال فاضلين بتساعد فى توضيح الرؤيه ورفع الظلم عن النساءولكن دائماً ما يضرب بكالمهم دا عرض الحائط لان الرجاله عجبها الحاله كده ومعاك ان فى مشكلات كتيره فى بلادنا تستحق ان يلقى عليها الضوء وتناقش بس انا شايفه ان موضوع حقوق المرأه اللى كفالهالها الاسلام من اهم هذه الموضوعات واولى بالاهتمام لانه بيخص اهم عنصر منتج وفعال ومؤثر فى المجتمع .. ولا ايه
وانا معاك فى اننا لازم
نترك كل ما نختلف حوله و نتجمع حول كل ما يجمعناوهو دا بالفعل اللى بطالب بيه

شرفتنى وزيارتك اسعدتنى كما اتمنى ان تتكرر على خير بإذن الله
خالص تحياتى

Hoda said...

عزيزتى ولاء

سعدت بزيارتك ومشاركتك وتدعيمك لكلامى واتفاقك معى فى المضمون والشكل واكيد الكلام بيفسر نفسه ومعقول جدا وواضح لاى حد عايز يتفكر ويحكم عقله

اشكرك على حضورك وارجو ان تكونى قد قرأتى البوست اللى اوصيتك بقرائته لانه يهمنى جداً انك تقريه وحتى لمجرد العلم فقط شرفتينى يا ولاء
وخالص تحياتى لكى

Hoda said...

الجميله/ ايمان

ليكى وحشه والله يا ايمى اخبارك ايه وسعيده ان الموضوع عجبك ويا رب دايماً اكون عند حسن ظنكم جميعاً واسعد دائماً بمشاركتك وتعليقك

سلام يا قمر

Hypatia said...

عزيزتى حنين
اسمك بجد جميل

احييكى على المجهود اللى بذلتيه فى انك تجيبى بحث واجتهاد شخصى لباحث رجل مسلم
مش حازيد على كلام الناس المحترمه اللى علقت
لكن احب اقول حاجه بسيطه
ربنا رحيم اوى
والاسلام جميل اوى
مافيهوش تعقيدات ابدا لكن فى ناس منهم لله بيشوهو وبيشوهو صورتنا وبيبينونا متخلفين ورجعيين

منهم لله بقى
وربنا فضلنا وجعلنا خلفاء فى الارض بشئ واحد فقط
العقل
ولا اللون
ولا الجنس
ولا الجنسيه
والدين لله وفى القلب عمرك ما حتقدرى تعرفى حقيقه تدين شخص فا بالتالى مينفعش تحكمى على حد عشان دينه
لانه وبكل بساطه ممكن يكون مدعى وما اكثرهم المدعيين
لكن نقدر نحكم على بعض بالعقل
ونحترم بعض بالعقل
فقط لا غير
ونقصان العقل مالوش علاقه بوظيفتك الجنسيه


تحياتى يا حنين
اسمك حلو اوى

اجري على الله said...

الاستاذه الكريمه حنين
اولا كل عام وانتي وكل من تحبين بألف خير

انا اسف جدا على غيابي بس الامتحانات بقى

انا عايز اعلق على موضوع الاحاديث اللي في البخاري بحيث اني درست شوية علوم حديث او مايسمى بعلم المصطلح
اي حد درس حديث يعرف ان البخاري به بعض الاحاديث المرسله
والحديث المرسل هو من انواع الحديث المنقطع وهو من انواع الحديث الضعيف وهو تلك الحديث الذي سقط راوي او اكثر من مبدأ سنده -ما بين الرواي وبين النبي صلى الله عليه وسلم- ولكن البخاري رضي الله عنه لم يكن يرويها في بدايه الباب ولكن كان يرويها في الاستدلالات او الحواشي علشان مايجيش حد يقول البخاري ضعيف ومش واخدين منه حاجه
ومن المعروف ان نسبه هذه الاحاديث في البخاري ليس كبير

انا لا اعتقد ان المراه التى عهد اليها النبي صلى الله عليه وسلم بجزء كبير من خطة الهجره وبفضل تنفيدها الدقيق له لفشلت الخطه وتلك التي دافعت عن النبي صلى الله عليه وسلم ومن استشهدت في سبيل الله وكانت من اول الشهداء وهي سميه بنت خياط رضي الله عنها وان اول من اسلم من البشر خديجه رضي الله عنها وان من حفظت لنا الكثير من هذا الدين عائشه رضي الله عنها
لا اصدق ان كل هذه النماذج الرائده ناقصات عقل ودين ولكنهن كن رائدات عصرهن ومن سار على دربهن بالتأكيد سيكن مثلهن ومن ارتضين قبلة اخرى وعبدن شهوة زائله او هوى زائف
فبالتأكيد هن ليس ناقصات فقط بل معدومات عقل ودين
مثلهم مثل الرجال بالضبط فمن اتجه قبلة غير قبلة الاول الصائبه من الرجال فهو ايضا معدوم العقل والدين

وفي الختام مقياس التفاضل عند الله -لافضل لابيض على اسود الا بالتقوى-وهذا هو العدل المطلق

تقبلي تحياتي
الشاعر بن هلال

أحساس لسه حى...كلام من جوه روح لكل روح said...

عزيزتى
شوفى فى فرق بين نفيك لكلامى واعتراضك عليه او موفقتك ليه المهم عرفت انطباعك عن تعليقى
لاكن شكرا على مرورك دى بقه مريت بيها كتير لما بختلف مع ناس وبقيت كلمة ملهاش الا معنى واحد مش هعلق على كلاامك

تانى شئ انتى بتعرضى وجهه ناظر الباحث بطريقه اقتناع بكلامة واظن الدين والاحاديث مش كل ما باحث يقول حاجه فيها هنقتنع بيها انتى عارفه قيمة الباحث ده العلميه والادبيه والدينيه ايه علشان تعرضى بحثه اللى ممكن يكون غلط

فكل اللى هيخش عندك هيشك فى صحة الحديث بالذات بطريقة العرض دى وشكرك للباحث ده مع انكم مقولتيش عغنه معلومة توضع فيمته العلميه كباحث ايه

انا دورت بقه وتعبت نفسى علشان اعرف الحديث ومعناه وقدمتهولك مش علشان تشكرينى طبعا

علشان تقرى كلامى اللى عرضه اللى جيبه من النت برضوا من باحثين اخرين وتقرنى الاتنين واعرف رائيك مقتنعه باى منهم وعلشان اللى يخش يقرا رائيك يا يفتنع بكلام الباحث الاولانى او التانى

وكلمة شكرا على مرورك مفهمتش منها اقتناعك او رفضك للكلام الموجود فى تعليقى

وبرضوا بعيد مش كل اجتهاد شخصى من حد نعرضه وننشره ونسيبه ينتشر لازم الامانه تخلينا نتاكد من صحته واقتناعنا بيه بالذات لو ايدناه

وانا بقرا صدفينى امال بخش ليه اعلق

انا بخش للنفار والمقاوحه هو اللى بيطالب بحقه وتقدير الناس لرئيه والرد عليه حتى لو مخالف ليه يبقا نقار

ولا عوزانى انافق زى ناس كتير اللى بتخش تايد دايمن ولا تخاف تقول رائيها علشان ما تزعل ناس

بطلت الموضوع ده من زمان للاسف

وملقتيش كلام فى تعلقى اوك كلام الباحث اصدق من كلام تعليقى اللى جبته من كذا باحث واساسا معظمه حديت ووقائع توضح معنى الحديث اللى ميزعلش

المدونة مدونتى اناقشك كده موافق بدل فيه نقاش مش شكرا من غير وصف للمكتوب وتحديد رائيك فيه
انا فهمت ايه بشكرا على مرورك

لو جبت اذكى انسان فى الدنيا هيفهم ايه تايدك لتعليقى ولا رفضك ليه

مش عارف بصراحه

اه قولى كده معملتى والطوب والدبش طيب رديتى الدبس بكلمتين تقصدى

على العموم انا بعرض رائى وبرد عليكى بصراحه بس

وافرضى انى شايف اللى عملتيه برد نحيت دينك افرضى مثلا تفتكرى اقولك احسن ولا اجامل اللى بيخشه كلهم واقول كل واحد حر فى رائيه
انا بقول كل واحد حر

اللى عاوز يسرق يسرق
واللى يرتشى يرتشى
واللى ميغضبش لدينه ميغضبش
بس هقول للسارق يا حرامى
واللى يرتشى يا مرتشى
واللى ميغضبش لدينه يا بارد
ومش هجمل كلامى بالذات فى شئ يمس الاخلاق والدين اجملك فى حاجه تانى ممكن

وكمالن طلبت منك لينكات موضوع الحجاب والكلام اللى اتقال فيه طنشتى

ختاما بقه
انتى مع راى الباحث ولا ضده
ومتنسيش ان ده حديث صحيح للبخارى

وكمان متزعليش لو فى طوب بيوصلك ودبش ساعات علشان تفوقى انسان تديله بالقلم وانا قابل منك كام قلم لو شوفتينى محتاجهم

فى طوب فى تعليقى ده.مش عارف ربنا يستر

طوليت فى تعلقى معلش

سلام
صحيح البلوج التانى مش تمرى عليه وتقولى رائيك فيه اتمنا اشوفك هناك
سلام تانى

Hoda said...

عزيزتى نسرين

اشكرك جداً لاعجابك الشديد بإسمى وانا عارفه ليه علشان بتحسى من معناه حنين للوطن صح... بس بجد والله اسمك انتى احلى برضه علشان انا صحبتى الانتيخ اسمها على اسمك وكمان اسكندرانيه زيك شوفى محاسن الصدف بقى وانا سعيده فعلا انى اتعرفت عليكى بتعجبنى قوى طريقة تفكيرك وردك على التعليقات حقيقى بينم عن شخصيه واثقه من نفسها وتفكيرها حر وجرىء وانا بشجع كل البنات المتحمسه للقضيه قوى زيك كده وشرف لى وجودك وتعليقك ورأيك فى مدونتى كما اتمنى ان يظل التواصل فيما بيننا مستمر واشكرك مره اخرى على تشريفك واطرائك
خالص تحياتى

Hoda said...

اخى العزيز / الشاعر ابن هلال

بجد افتقدتك يا سيدى الفاضل الفتره اللى فاتت دى وكنت انتظر عودتك وكل عام وانت بألف خير وسعاده وصحه يا رب

وانا عذراك وعارفه ظروف امتحاناتك وربنا يوفقك انشاء الله وتكون بإذن الله من المتفوقين لانك يا احمد والله تستاهل كل خير ونجاح لانك من الشخصيات اللى بكن لهم كل احترام وتقدير واتمنى لك كل سعاده ونجاح وتشرفنى دايما بزيارتك اللى بتسعدنى بجد وجزاك الله كل خير على ارائك ومشاركتك

خالص تحياتى

Hoda said...

الاستاذ/ احساس صريح لسه برضوا حى

ايوه كلام الباحث اصدق وانا بأيده والا ما كنتش نشرته عندى فى مدونتى وانا بثق فى كلامه بدرجة 100% لانه خطيب وعالم فى الازهر ودارس للدين والفقه والشريعه والاحاديث وبقولك للمره التانيه متشكرين على بحثك وتعبك فى التدوير على النت لانك للاسف ماجبتش جديد يذكر والجديد هو اللى ذكره الباحث ... خلاص الرد دا يرضيك

اما بقى بالنسبه للموضوع التانى وانت اللى جيت وفتحته من نفسك وكويس علشان تعرف رأى فيك وفى موضوعك بالمره انك كنت عامل شغل فرقعه وخلاص وطلعت طلعت ونزلت على الفاضى وعلى راى الاخت اللى قالت لك ان انت اتحمقت قوى مش علشان غيرتك على دينك وانت اللى قلت كده ولكن علشان صاحبت المدونه ما رديتشى على تعليقك وقعدت تتهم الناس بالبرود وعدم الغيره على دينهم وانت بقى عملت ايه يا استاذ ما انت روحت لصاحبة المدونه اللى انت عملت عليها كل الباللو دا وكأن شيئاً لم يكن ورجعت معاها سمن على عسل يبقى ايه لزمة الافلام اللى بتعملها دى بقى ... بجد بقى عيب عليك علشان تدعى حاجه مش فيك اصلا وكفايه تمثيل بقى لان كل اللى راحوا وعلقوا معاك عرفوا غرضك كويس من الحمله اللى عملتها دى انك عامل صياح لنفسك لا والاخر عايزنى آخد برأيك يا استاذى الفاضل ابدأ بنفسك اولا ثم حاسب الاخرين ... ربنا يهديك

سلام

أحساس لسه حى...كلام من جوه روح لكل روح said...

عزيزتى
ازاى تثقى بكلام باحث وخطيب ودارس للعلم والفقه واحد بس وانتى عارفه ان الاف زيه ومتثقيش فى كلام الاف غيره
انتى نظرتك لصحة الشئ بناء على ايه
على انه يجى على مزاجك مثلا
وانا حبيت افكرك انى حديث للبخارى ومش عارفه لو فتحنا الباب اننا نكدب احاديث للبخارى ده يودينا لفين
واخر شئ انا وضحت فى تعليقى ان الحديث مفهوش شئ يزعل المراه وان النساء استفسروا وفهموا وما زعلوش ساعتها ممكن تقرى التعليق تانى



شوفى لو على شغل الفرقعه ممكن يجى بطريقه تانيه واظن انتى شيفانى مش بحب اجمع الناس حوليه وبخسر كتير بسبب راى يبقا ازاى بحب شغل الفرقعه

ومظنش انى طلعت ونزلت على الفاضى على الاقل اللى ارتحت وفهمت الناس بتحب دينها اد ايه وناس تانى مش بتغضب لدينها اد ايه



اما الاخت اللى قالت انى عملت كده علشان مردتش على اظن المفروض كنتى قريتى ردى عليها ورغم تكرار كلامها كنت برد نفس الرد

اول شئ اى انسان طبيعى يغضب لدينه والغضب والزعل موجود بس مخلنيش اعمل البوست لان كتير بيغلطوا فى دينى

انا عملت البوست لانها مش مردتش على كتعليق لاكن انها غلطت وكل اللى علقوا عندها وردوا على غلطتها مردتش عليهم وقفلت البلوج ورجعت غلطت وناس رحبت بيها بتقول فى بوستاتها كلام ضد اللى بيغلط فى الدين فحبيت اوحهه رسالة لصاحبة البوست واقولها بدل مش بتعلقى ما تغلطيش فى دينى وقولت احط الناس اللى رحبت بيها علشان الناس تنصحهم زى ما انا عملت

كل البوست ده علشان مردتش ده اللى فهمتيه وحستيه
طيب خبر ليكى ودورى على بوست ليهم اكتر من مدون مردش على ومعملتش عليهم اى بوست
اقولك خبر تانى علشان تعرفى انى مش بزعل لنفسى وزعلى لدينى
مدونة شتمتنى وقالت متخشش عندى تانى ودخلت ومش بترد على اى تعليق ليه الكلاام ده من اكتر من شهرين ومعملتش عليها برضوا بوست يعنى غلطها فيه اكتر من غلط روز ميت مره بس مزعلتش وعملت بوست وبرضوا التعليقات اللى غضبانه لدينها عارفها والتعليقات البرده عارفها وربنا شاهد على ضميرى وراى

والظاهر الناس بقيت تفهم كل حاجه حسب تعليق اللى برد عليهم والبوست موجود لسه واقريه تانى مش هشرحولك هنا

بتقولى رجعت لصاحبة المدونة سمن على العسل اول شئ انا بعلق عندها علشان متحسش انى بكرهها بشكل شخصى ده رقم واحد

رجعت لانى حابب افهمها ان اى موضوع فى البلوج لتاعك هشوفه وهرد عليه

رجعت لانى بجد مش بكرها وبدعى ان ربنا يهديها وينور طريقها

وانا بخش عند مثليين ده مش معناه انى بحب المثليه ولا مؤمن بيها انا بس بدعى ربنا يهديهم وشايف ممكن بكلمه منى يمكن تغير شئ حتى لو مغيرتش هاخد حسنة بيها

وانا لما هاجمت ايمى واجندا مش علشان علقوا عندها علشان رحبوا بيها وكلموها بكلام حميم وهى بتغلط فى دينهم


وربنا عارف غرضى ايه ووضحته الف مره واللى مش مصدق برحته كفاية ربنا عالم


وعلى العموم لو انتى شايفة الكلام اللى بتقوليه ده صحيح يبقا الافضل تقوليلى انتا انسان زبياله قوى لان اللى بتقوليه شئ زفت واللى يعمله ويفكر فيه انسان مش محترم

اللى يستغل الدين علشان شئ شخصى انسان بلا دين اساسا

والظاهر انى بفكر الناس ناس بجد

كلامك كان جميل جدا متشكر كوكتيل من الظلم والافتراء على

صدقى الباحث بدل كلامه عجبك انا غلطان واللى بعمله غلط باين

ان شاء الله مش هزورك تانى واريحك بدل رائى مش هيتسمع انا زيك اللى مش بحترمة صعب استمع لرئيه واقتنع بيه

سلام

Unknown said...

ايييييواااا .....انا بعد ...فكرت بهذا الحديث ...واصلن معظم الاحاديث النبويه تجعل المراه خادمه للزوج ....وان الطاعه اولا واخيرا وقبل ربنا هي للزوج ...وجعلت الجنه والنار والثواب والعقاب بيد الزوج ورضاه ....يجب ان ننظر الى النص نفسه ونحلله ونفكر فيه ونفهمه ...وليس فقط للراوي ...الراوي لايهم نص الحديث هو المهم

Unknown said...

صحيح ان ردي متاخر .... بس احب اقول ان كلمة ناقص وناقصه ...لا تقال في خلق خلقه الله تعالى ...لان ذلك تدني واستهزاء بالخالق بان عمله وخلقه للخلق ناقص ....وهل الحيوانات ناقصه عقل ودين لان ليس لها عقل ...بالطبع لا ...اذن لا تعيرني بنقص لا ذنب فيه ...فانا ربي خلقني وفطرني هكذا مثلك تماما
كيف عرف النبي ان فينا نقص ودين ...هل ربي اخبره
وهل عندما يامرنا ربي بامر لنا نحن النساء ونطبقه امتثالا لامر الله يعتبر نقص في ديننا ....وهل ان عصينا ربنا وصمنا وصلينا وقت الحيض نكون كاملات الدين وهل تضمن ان سيتقبل ربي مني ذلك العصيان ...ان طعنا ربنا قلتم عنا ناقصات ....بل طاعة ربي من كمال الدين ....فلا يقع لفظ النقص اللا على العاصي والكافر والمشرك ان صح القول ....

ونقصان العقل ..قالوا شهادتها بنصف رجل .....وايضا ذلك امر من ربي ...والميراث امر من ربي ...من كمال العقل والدين طاعة ربي

اما ان اخذنا الحديث بما جاء فيه وسلمنا به لراينا ان النساء افضل واكمل عقلا وديما من الرجل الحازم
ااما يذهبن لب الرجل الحازم ...هنا اوضح ا نبينا ان الرجل الحازم انقص عقلا ودينا من المراه الناقصه للعقل والدين ....بل لا عقل له ولا دين ....
وليس اي رجل بل الرجل الحازم ...

وتكفير العشير واللعن ...كما الزوجه تلعن ...نجد الرجل يلعن اكثر واكثر وكما المراه تكفر العشير نجد الرجل يكفر العشيره زوجته وخاصة ان اراد ان يطلق او يتزوج تليها سطر مساوءها وسيئاتها وووو وكانه ملاك